Matteklubben ger extra utmaningar
2015-05-07Det är måndag eftermiddag, klockan är fyra och det är dags för veckans matematikklubb. Rustade med varsin fralla och festis tar sig ett gäng högstadieungdomar an en matematisk utmaning. Till sin hjälp har de en lärare samt lärarstudenter från Karlstads universitet.
Elisabet Mellroth licentierade i matematik med inriktning matematikdidaktik vid Karlstads universitet i december. Hon är även matematiklärare på Älvkullegymnasiet i Karlstad och den som tagit initiativet till matematikklubben. Under våren driver hon två matematikklubbar, en för mellanstadiet och en för högstadiet. Syftet är att bli utmanade i matematik
- Det finns många barn och ungdomar som tycker att matematik är mycket roligt och jag ville göra något för de som behövde extra stimulans. Man behöver nödvändigtvis inte ha högsta betyg för delta. Men man bör förstås ha ett stort matteintresse och tycka om att utmanas i ämnet.
Tuff problemlösning
Huvudproblemet som eleverna tilldelas får ta 90 minuter att lösa om så behövs. Oftast är det enkelt formulerat, men det är tuffa problemlösningar där det krävs mycket tankearbete för att ta sig fram till en slutsats. Oftast lyckas ungdomarna.
- Det brukar ta ett tag, men här får vi tid till uppgiften och till slut brukar det gå bra. Men absolut inte alltid, säger en grupp som sitter och arbetar intensivt.
De är eniga om att det behövs utmaningar för att inte tröttna.
- Det mesta är för lätt i skolan och vi blev tipsade om matteklubben av vår lärare. När det inte blir någon utmaning så blir det långtråkigt. Trots att det är efter skoltid så är det roligt att gå hit. Om man förstår matte så tycker man att det är kul.
Svårt att få undervisningen att passa alla
Det är inte bara högstadieeleverna som trivs under matematikklubbarna. Iina Kröger, Kristin Andersson och Magnus Kästel som läser till gymnasielärare i matematik ser fram emot måndagseftermiddagarna.
- Det är jätteroligt. Man vet att alla försöker och tycker att det är kul. Jag får energi av att vara här, säger Magnus Kästel.
- Även om vi försöker utmana våra elever så kommer de riktigt duktiga i skymundan i den vanliga undervisningen. Det är synd att det inte finns mer sådant här. Men egentligen är det dåligt att ett behov av en matteklubb finns, man borde ju få det här i skolan, säger Kristin Andersson.
Iina Kröger håller med om att det kan vara svårt att tillgodo se behovet hos de elever som behöver extra utmaningar. Men hon tillägger:
- Om man alltid ligger efter och inte hänger med blir det ju inte heller roligt. Har de hatat matte i grundskolan har de ofta dåliga kunskaper när de kommer till gymnasiet, då är det jobbigt att veta att man har tre år kvar.
Fortsättning för lyckat projekt
Matematikklubbarna sker på elevernas fritid och är ett samarbete mellan Karlstads universitet och Älvkullegymnasiet. Mellanstadieleverna träffas fyra gånger under våren och högstadieungdomarna tio, totalt är det ett 40-tal elever som deltar.
Vårens matematikklubb har varit mycket lyckat. Projektet har finansierades av Ljungbergsfonden och precis i dagarna blev det klart med ytterligare medel från Ljungbergsfonden. Det gör att satsningen kan fortsätta.
- Många som går nu har frågat om det blir en ny omgång, och till och med om det går att anmäla sig redan nu. Med några få undantag vill alla fortsätta. För deras skull är det otroligt roligt att det blir av, säger Elisabeth Mellroth.
Medlen från Ljungbergsfonden ska täcka en fortsättning. Upplägget kommer att vara ungefär som tidigare och Älvkullegymnasiet fortsätter att driva matematikklubbarna.
- Jag har tyvärr inte möjlighet att själv träffa ungdomarna i dessa underbara matematikmöten, men jag kommer vara med och välja ut lämpliga problem. Det kommer att vara engagerade matematiklärare från gymnasiet och/eller högstadiet som leder träffarna och lärarstudenter är med som hjälpledare även i nästa omgång.