Målet: En tydligare läraridentitet
2015-12-17Studenterna på ämneslärarprogrammet vill stärka sin läraridentiteten redan tidigt i utbildningen. Därför har pilotprojektet Propu, Professionell och personlig utveckling, genomförts under hösten.
- Det är bra förläsningar som knyter an till lärarrollen. Projektet är en jättebra idé, säger Hannah Nilsson och Petra Lindgren som läser till ämneslärare i kemi.
Tidigare uppföljningar av ämneslärarprogrammet har visat att studenter efterfrågar moment för att stärka identiteten som lärarstudent och blivande lärare.
- Kontakt med yrkesverksamma lärare inom ramen för utbildningen, insikter om roller och dynamik i grupper och pedagogiskt ledarskap. Detta är några av de önskemål som kommit fram och legat till grund för innehållet, säger Lars Lorinius, programledare för ämneslärarprogrammet.
Pilotprojektets syfte har varit att utveckla och pröva ett koncept som ska bidra till att stärka och utveckla den personliga och professionella identiteten som ämneslärarstudent och blivande ämneslärare.
Målgruppen har varit ämneslärarstudenter med ingångsämne biologi, kemi, matematik eller naturkunskap. Studenterna började sin utbildning i höstas.
- Vi har haft tre träffar under hösten. Studenterna har då träffat sina kursledare samt verksamma lärare från grund- och gymnasieskolor som fungerat som mentorer för studenterna. Förutom diskussioner om yrkesrollen så har det varit föreläsningar och workshops. Bland annat var gymnasielärare Lotta Björklund på besök och berättade om sina erfarenheter av lösningsfokuserat arbetssätt för att motivera eleverna. En annan föreläsning handlade om att arbeta i grupp och den hölls av Rolf Granér som undervisar på polisutbildningen vid Linnéuniversitetet.
Positivt med mentorer
Erika Skaredotter och Mattias Engdahl läser till gymnasielärare i matematik och uppskattar konceptet med mentorer.
- Det känns väldigt positivt att få en mentor nu under första terminen. Vi får en bra inblick i yrket direkt, redan innan vår första VFU. Jämfört med traditionell undervisning blir det väldigt konkret och det känns skönt att veta vad som väntar i yrkeslivet.
- Mentorerna känns väldigt måna om oss studenter och tar sig tid för alla våra frågor och funderingar.
Sören Stjernlöf arbetar som lärare på Hammarlunden i Hammarö kommun och är en av mentorerna.
- Det är lärorikt även för mig att träffa studenterna och få veta hur de tänker och vad som tagit dem hit.
Projektet ska utvärderas
Pilotprojektet är nu slut och ska utvärderas.
- Vi har fått mycket värdefulla synpunkter av studenterna. Vi är definitivt inne på rätt spår, men eventuellt behöver former och innehåll justeras om det ska bli en ny omgång. Nu ska vi i projektgruppen ta en ordentlig diskussion och fundera på hur vi går vidare, säger programledare Lars Lorinius.