Lärarutbildningen ser fördelarna med flipped classroom
2015-04-16Flipped classroom är en pedagogisk metod som blir allt mer populär. Genom att studenterna tittar på inspelade föreläsningar i förväg kan tiden tillsammans med läraren användas till fördjupade diskussioner.
- Jag är helt frälst på det här, säger Eva Mossberg, universitetslektor i matematik.
Enligt universitetets strategi ska studiemiljön präglas av ett flexibelt lärande. Som ett steg i detta arbete arrangerade Lärarutbildningen och Kompetensutvecklingsenheten, i samverkan med Interactive Institute Karlstad, den 14-15 april fortbildning för lärarutbildare. Teori och praktik blandades. Fokus var studentcentrerad undervisning och examination med stöd av flipped classroom.
Eva Mossberg är en av dem som använt metoden under flera år.
- Från början använde jag det till föreläsningar som skulle passa till ämneslärarprogrammet där vi har studenter på både campus och distans. Men jag tyckte att det var så bra att jag införde det även på civilingenjörsprogrammet. Det blev succé. Fördelarna är bland annat att studenterna kan titta på föreläsningen flera gånger och se om delar som är svåra att förstå. Nu vill jag gå vidare till examination med stöd av flipped classroom, där känner jag mig fortfarande lite gammalmodig.
Film får inte bli ersättning för annan undervisning
Lärarstudenterna Emelie Brax, Hanna Davidsson och Stina Lisnäs ser många fördelar med flipped classroom. Men:
- En film får inte ersätta kurslitteratur eller annan undervisning. Läraren ska inte spela in hela föreläsningen. Filmen ska väcka frågor. Det ska hända saker som gör läraren tokviktig, att vi måste träffas för att få svar på våra frågor. Vi vill möta våra lärare och få kvalitetstid med dem. Flipped classroom ska användas för att främja lärandet genom att tillföra ytterligare en dimension som får en traditionell föreläsning att nå nya höjder. Absolut inte som en ersättning.
Anita Malmgren, universitetsadjunkt i pedagogik, håller med.
- En film är ett komplement för att vi ska få mer kvalitetstid tillsammans. Jag har använt metoden både i förskol- och grundlärarprogrammet genom att lägga ut förinspelade filmer på itslearning. Studenterna har fått i uppgift att titta på filmerna och förbereda tre frågor. Det kan vara något de inte förstått eller något de tyckt varit särskilt intressant. Det har gett väldigt bra diskussioner och jag har fått mycket positiv respons av studenterna. Men det fungerar inte att komma till föreläsningen utan att ha tittat på filmen, då ger det inte mycket. Rätt använt tror jag flipped classom är en metod som underlättar lärandet och får fler studenter att klara tentorna, vi har sett tecken på det.
KauTube blir KauPlay
Syftet med dagarna i Sunne var att ge lärarutbildarna grundläggande färdigheter i att spela in bild och ljud. Deltagarna fick nyttiga tips om exempelvis: Var ska ljuset komma från? Hur bör bakgrunden se ut? Och hur berättar man egentligen en historia så att man får med sig tittarna ändå fram till slutet?
Vid Karlstads universitet finns KauTube där anställda kan publicera undervisningsmaterial. Det kommer att ändras. KauTube ska släckas ner och just nu pågår ett arbete med att flytta över material till KauPlay. Inget material försvinner. Syftet med bytet är att samla alla filmer som är producerade på Karlstads universitet på ett och samma ställe samt att filmer som lagras på KauPlay kan ses oavsett vilken enhet studenterna sitter vid. KauPlay implemeneras i höst. Mer information om vad det innebär i praktiken kommer längre fram.