Karlstads universitet deltar i kraftsamling för att fler ska välja lärarutbildning
2018-03-26Lärarbristen är akut. Enligt Skolverkets senaste prognos behöver Sverige examinera 15 100 lärare varje år fram till 2031 - nästan dubbelt så många som examineras idag. Nu går 14 lärosäten samman i satsningen ”jag är lärare” för att öka antalet sökande till lärarutbildningen och förändra synen på yrket.
Satsningen är den första gemensamma rekryteringskampanjen till lärarutbildningen där fjorton universitet och högskolor från olika delar av landet deltar.
- De positiva sidorna av läraryrket måste synliggöras och uppmärksammas, och det visar den här nationella kampanjen som jag hoppas kommer att följas av fler initiativ, säger Jessica Eriksson, dekan för Lärarutbildningnämnden vid Karlstads universitet. Möjligheten att bidra till barns och ungdomars lärande och att få dem att växa i kunskap och självförtroende är något som vi ska värna om.
Lyfta fram läraregenskaper
Den gemensamma kampanjen lyfter fram de egenskaper som krävs för att bli lärare, för att fler ska identifiera sig med yrkesrollen. Målet är att nå de människor som vanligtvis inte söker sig till lärarutbildningen och att få fler att överväga att bli lärare.
- Några egenskaper som vi tycker är viktiga är förmågan att få folk att samarbeta, att få med sig andra. Det gäller också att vara nyfiken, ifrågasättande, motiverande och förstående. Att fånga människors intresse. Att peppa och lyssna.
Kampanjen fokuserar på tre ambassadörer med egenskaper som passar i lärarrollen: artisten Adam Tensta, boxaren Klara Svensson, och gamern Melika Zakariea.
- Personerna i vår kampanj är exempel på människor som visar upp egenskaper som är viktiga för en lärare: förmåga att entusiasmera och inspirera andra, människor som får folk att samarbeta, som är bra på att peppa och lyssna. Dessa personer är inofficiella lärare i sina yrkesroller och det tror vi är viktigt att lyfta för att folk lättare ska kunna identifiera sig med yrket. Vi hoppas också att kunna nå personer som kanske inte skulle ha utbildat sig till lärare annars, säger Jessica Eriksson.
Om ”jag är lärare”
Kampanjen ”jag är lärare” är en nationell satsning för att få fler att välja att utbilda sig till lärare. Den visar de personliga egenskaper som lärare har. Utvalda ambassadörer för kampanjen är Adam Tensta, Melika Zakariae och Klara Svensson. Dessa tre personer delar många egenskaper med en lärare och är inspirationskällor för många.
Lärosäten som deltar
• Högskolan Dalarna
• Högskolan i Borås
• Högskolan i Gävle
• Högskolan i Halmstad
• Högskolan Kristianstad
• Högskolan Väst
• Karlstads universitet
• Linköpings universitet
• Linnéuniversitetet
• Malmö universitet
• Mälardalens högskola
• Södertörns högskola
• Uppsala universitet
• Örebro universitet
För mer information
Jessica Eriksson, dekan för Lärarutbildningsnämnden, jessica.eriksson@kau.se eller 070-770 51 59.