Intervjuer – en möjlig väg in till lärarutbildningen?
2016-10-25Lämplighetsbedömning för läraryrket? Är det rätt väg att gå? Fausto Callegari är verksam som utvecklingsledare för RUC på Jönköping University och presenterade under en nationell konferens vid Karlstads universitet projektet Lämplighetsbedömning för blivande lärarstudenter.
Konferensen som arrangerades 19-20 oktober för karriär- och studievägledare inom lärarutbildningarna, tog upp aktuella ämnen där lämplighetsbedömning var ett av dem och frågorna var många.
- Projektet med lämplighetsbedömning görs bland annat för att minska avhoppen på lärarutbildningen och för att höja statusen på läraryrket, förklarar Fausto Callegari. Finland är ett av länderna som redan infört bedömningar vid antagning av lärarstudenter, men också Österike och Skottland arbetar med detta.
Till grund för arbetet ligger ett uppdrag från UHR, men också en utredning om antagningsprov från 2012 av Sigbrit Franke, samt andra internationella och nationella modeller. Även Utbildningsdepartementet visade sitt intresse.
Bedömning utifrån förmågor
De sökande studenterna bedöms inom fem olika områden som är kopplade till individens förmåga. Momenten består av personlig bakgrundsbeskrivning som underlag för intervju, skriftlig framställning som underlag för självreflektion och bedömning, intervju och individuell bedömningsprotokoll. Deltagarna bedöms sedan utifrån en fyrgradig skala inom varje moment och får omdömet ”ännu ej lämplig” eller ”lämplig”.
-Varje deltagare bedöms av tre personer, där minst en måste vara yrkesverksam lärare och en karriär- och studievägledare. Och visst är det kostsamt, men ja, det är värt det, rapporterar de andra länderna som arbetar med detta fullt ut.
Under 2015 genomfördes en testomgång med studenter för att se om modellen för bedömningen fungerade. Sommaren 2016 gjorde man det på riktig. Alla sökande studenter till förskolelärarprogrammet och ämneslärarprogrammet vid Jönköping University fick redan vid anmälan godkänna tillvägagångssättet.
- Lämplighetsbedömningen gick bra och både studenter och bedömare berättade att det var mycket nöjda.
Projektet som också genomförs på Linnéuniversitetet ska slutrapporteras 2018 till regeringen. Men redan i dag är Fausto Callegari intresserad av en fortsättning av projektet.

