Hur ska förskollärarens ledande uppdrag omsättas i praktiken?
2024-01-23Enligt skollagen och förskolans läroplan ingår det i förskollärarens uppdrag att leda arbetet med undervisning inom förskolan. Men hur går detta till rent konkret i praktiken på Sveriges förskolor? Ett forskningsprojekt ska nu undersöka hur förskollärare och rektorer tolkar och omsätter detta uppdrag i sin vardag samt vilka konsekvenser detta får för det pedagogiska arbetet i förskolan.
Förskollärares särskilda ansvar för förskolans utbildning har betonats sedan 2010. År 2018 förtydligades ansvaret och skrevs fram i termer av att förskollärare även ska leda det pedagogiska arbetet som genomförs gemensamt i arbetslagen, som ofta består av blandade yrkeskategorier. Denna policyförändring har på så sätt inneburit att en stark tradition, om att arbetslagets olika yrkeskategorier tillsammans ansvarar för och leder det pedagogiska arbetet, har brutits.
Förändringar i policy innebär en kulturförändring inom förskolan
Forskningsprojektet, som pågår 2024-2026, drivs av Kristin Ungerberg, lektor i pedagogiskt arbete i samarbete med Lovisa Skånfors, lektor i pedagogik, båda vid Karlstads universitet samt Anita Eriksson som är docent vid Högskolan i Borås. Det kommer även finnas två professorer, en från Karlstads universitet och en från Göteborgs universitet, som är med och bidrar i projektet.
Projektet kommer att bestå av två delstudier
Delstudie ett är en nationell enkätundersökning som syftar till att kartlägga hur förskollärares ledande uppdrag tolkas och omsätts av förskollärare och rektorer samt under vilka villkor detta sker.
Delstudie två avser att fördjupa resultatet från delstudie ett genom fältstudier av förskolans praktik. Här undersöks hur förskollärare tolkar och utövar sitt uppdrag att leda samt hur rektorer tolkar och möjliggör detta uppdrag. Dataproduktion sker i form av observationer i samband med arbetslagsmöten samt intervjuer och studier av lokala policydokument.
Målsättningen är att bidra med kunskap om hur policyförändringen kring förskollärares uppdrag att leda omsätts i praktiken samt vilka konsekvenser detta får för arbetslagets gemensamma pedagogiska arbete med barns utveckling och lärande.
- Inför ansökan om forskningsmedel till Vetenskapsrådet gjorde jag och Lovisa en pilotstudie, där vi intervjuade förskollärare om deras syn på sitt ledarskap i förskolan. Resultatet visar att yrkesverksamma förskollärare ännu inte leder det gemensamma arbetet i förskolan. Förskollärarna menar att det heller inte pratas om detta i praktiken, eftersom det är så känsligt och de är rädda att verka förmer än t.ex. barnskötarna säger Kristin Ungerberg. Trots att det på policynivå är framskrivet att förskollärare ska leda så finns en stor osäkerhet kring hur det ska genomföras i praktiken. Uppdraget att leda innebär en stor förändring då det utmanar den starka traditionen som finns i förskolan, där alla i arbetslaget, oavsett utbildning, ska göra samma saker, ta samma ansvar och leda detta arbete gemensamt. Hur förskollärare ska leda arbetslagets gemensamma arbete är inte framskrivet och pilotstudien visar att både förskollärare och rektorer vill ha mer klarhet i detta. Detta vill vi därför titta närmre på.
Projektet ”Förskollärares uppdrag att leda arbetslagets gemensamma arbete - i policy och praktik” har finansierats av Vetenskapsrådet med 4 473 000 kr.