Hur formas kunskap inom skolan?
2016-12-20Att förstå hur kunskap formas av lärare och elever är en utmaning, för vad är det egentligen som står i läroboken eller sägs på lektionen? Och vad är frågan i det nationella provet egentligen baserad på?
ROSE, Research on Subject-specific Education, är en ny stark forskargrupp vid Karlstads universitet som forskar om hur vetenskaplig förståelse och vetenskapliga begrepp, men också vardagliga uppfattningar, tar form i skolans undervisning. Processen benämns som transformering och är vad som sker när teorier, begrepp och vetenskapligt vetande formas inom ramen för ett skolämne.
ROSE bidrar till ökad kunskap
ROSE kommer att forska om frågor som är centrala för lärarutbildningen och samtidigt bidra till ökad kunskap inom lärarankuten forskning. Gruppen fokuserar på frågor som rör migration, hållbarhetsfrågor och digitalisering.
– Vår forskargrupp som består av ämnesdidaktiska forskare från tre olika centrumbildningar som finns här på universitetet, förklarar Christina Olin-Scheller, professor i pedagogik och forskare inom ROSE. Tillsammans har vi tagit fram ett gemensamt forskningsprogram där vi utifrån olika perspektiv ska studera gemensamma frågor med olika synvinklar ska studera frågor som blir gemensamma.
ROSE har varit aktiv sedan i somras och blir officiellt en forskargrupp från och med 1 januari 2017. Under hösten har de genomfört tre seminarier och arbetat med att etablera gruppens rutiner och infrastruktur. Flera forskningsprojekt som knyter an till ROSE har också redan beviljats externa medel, exempelvis Martin Stolares forskning om undervisning i de samhällsorienterade ämnena i skolans årskurs fyra till sex.
– Vi som nu arbetar i ROSE har funnits länge i gemensamma sammanhang. Över tid har vi skapat samarbetsytor, etablerat samarbeten och projekt. Vi har förstås utmaningar framför oss men vi ser många möjligheter med att fördjupa samarbetet.
Nytänkande och unik
ROSE kommer precis som övriga starka grupper att utvärderas under de två första åren för att se om gruppen uppnått sina mål, och om så är få finansiering för ytterligare två år.
– Vårt mål är att etablera något som kommer att finnas kvar på lång sikt. Vår forskning och ROSE som grupp är nytänkande och unik i ett nationellt och internationellt perspektiv i vissa sammanhang. Det här sätter Karlstads universitet på kartan inom forskningsvärlden och det är självklart väldigt positivt.