Hallå där Michael Tengberg, projektledare för Uppdrag om försöksverksamhet med praktiknära forskning (ULF)...
2018-03-07...ULF har nu i mars lämnat in sin första delrapport till Utbildningsdepartementet, vad händer i ULF projektet nu?
- Vi har i dagarna genomfört en workshop tillsammans med åtta av kommunerna i regionen. Syftet var att kartlägga vilka behov de bedömer skolan har dels av ny kunskap om lärande och undervisning, dels av strukturer för samverkan mellan skolväsendet och universitetet. I workshopen deltog lärare, förskollärare, rektorer, skolchefer och skolpolitiker från de åtta kommunerna och forskare från universitetet. Vårt uppdrag nu blir först och främst att sammanställa resultaten från kartläggningen och se om vi kan matcha de uttalade behoven mot de forskningsresurser och den forskningskompetens som finns på Karlstads universitet.
Varför är det så viktigt ur ett forskningsperspektiv att ULF finns i regionen?
- Försöksverksamheten inom ULF handlar ju om att stimulera sådan forskning som har direkt nytta och användbarhet för praktiker i skola och förskola. Men för att kunna identifiera rätt problemställningar och för att resultaten ska bli användbara för de verksamma i skolan tror vi det är viktigt med ett nära och långsiktigt samarbete med skolans huvudmän. I ULF-verksamheten är det meningen att lärare och förskollärare ska kunna delta i forskningsprojekt, planering, insamling av data och i analys av resultaten. De ska inte enbart utgöra forskningsobjekt som efter ett avslutat projekt kan få läsa om resultaten i en rapport.
- För att lyckas med detta är samverkan med skolhuvudmännen i regionen helt centralt. Men det är också en viktig komponent i sammanhanget att vi redan har ett utvecklat samarbete med kommunerna i regionen om lärarutbildning och om kompetensutveckling för lärare och förskollärare. Det samarbetet ska vi förstås bygga vidare på.
Hur sker samverkan med kommunerna i Värmland?
- En central yta för samverkan utgörs av Regional utvecklingscentrum (RUC). Det blir en viktig kanal för gemensam planering av den praktiknära forskningen. Men vi kommer också att behöva mötas i ett flertal mindre formella konstellationer där grupper av lärare kan jobba tillsammans med forskargrupper utifrån ömsesidiga intresseområden.
Hur arbetar Umeå universitet, Uppsala universitet och Göteborgs universitet tillsammans med ULF?
- De fyra lärosätena som gemensamt fått uppdraget har bildat en nationell samordningsgrupp. Vi träffas regelbundet för att enas om principer och inriktning på verksamheten och tar ett gemensamt ansvar för den övergripande planeringen av försöksverksamheten. Vi planerar också gemensamt för ett deltagande i Almedalen i sommar för att bidra till att sätta fokus på frågan om praktiknära skolforskning.
Vad är nästa steg för försöksverksamheten ULF?
- Nästa steg blir som sagt att gå vidare med underlaget från den behovsinventering vi genomförde tillsammans med skolhuvudmännen. Ur detta ska vi sortera ut ett antal områden som både har stark förankring och hög relevans för verksamma i skolan och som det samtidigt är möjligt att bedriva forskning om, forskning som kan bidra till förbättrad undervisning i skolan.