Hallå där Björn Åstrand...
2015-12-21...dekan för lärarutbildningen vid Karlstads universitet. Lärarutbildningsnämnden har arbetet fram ett koncept som kallas Värmlandsmodellen. Vad är det för något?
- Värmlandsmodellen är en kompetenssamverkan mellan skola och lärarutbildning. På ett systematiskt sätt ska särskilt yrkesskickliga lärare som förstelärare och lektorer i skola och förskola involveras i undervisningen på lärarprogrammen. Därmed får utbildningarna fler inslag av aktuella frågor – presenterade och problematiserade av de skickligaste lärarna i skolan.
Vad är syftet med modellen?
- Vi vill stärka undervisning och utveckling inom såväl skola som lärarutbildning. Det är ett systemfel att man enbart undervisar inom antingen skolan eller universitetet. Som lärosäte vill vi få in beprövad kompetens och erfarenhet från fältet utan att dessa lärare ska lämna skolan.
- Det är en ganska naturlig tanke att de som är verksamma i professionen deltar i utbildningen av nästa generations professionsutövare. Ett ökat deltagande av skolans förstelärare och lektorer skulle sannolikt också medföra en kompetensutveckling för dem själva. Jag hoppas på en tydlig och fruktbar win-winsituation.
Fungerade det inte med VFU-didaktiker?
- Projektet VFU-didaktiker var ett både uppskattat och framgångsrikt projekt och kan ses som ett bra exempel på en ny samarbetsform. Av det lärde vi oss bland annat mer om betydelsen av att yrkesverksamma lärare kommer in i våra program, men det initiativet hade vissa svagheter. Dels brist på systematik i det att de var projektorganiserade, dels brist på hållbarhet eftersom de inte var integrerade delar av den reguljära verksamheten.
- Värmlandsmodellen kan betraktas som en ambitionshöjning och ett säkerställande av att de goda erfarenheter som utvecklats inom ramen för projektet kan övergå i reguljär verksamhet med en hög grad av systematik och uthållighet. På samma sätt hoppas jag att vi ska dra många lärdomar av det pågående projektet med ledarskapsdidaktiker som vi sedan kan integrera i Värmlandsmodellen.
Hur ska samarbetet fungera praktiskt?
- Det kan säkert organiseras på olika sätt. Därför har vi fokuserat på en modell för kompetenssamverkan och de mervärden vi ser med det. Sedan har vi uppmanat institutionerna att utveckla modeller som de finner passar bäst, för detta har vi anslagit medel för institutionerna att söka.
- Det finns skäl att påpeka att detta inte handlar om att man ska ersätta den nuvarande undervisningen, till exempel i matematik. I stället ska dessa inslag införa nya element, exempelvis i form av case kring aktuella och brännande frågor och problem som de blivande lärarna måste kunna hantera när de väl kommer ut i förskola och skola.

