Grattis Kent Fredholm till Kungliga Vitterhetsakademiens pris
2020-03-26Kent Fredholm har varit verksam som lärare från årskurs 6 upp till gymnasiet och inom vuxenutbildning i ungefär tjugo år, men arbetar sedan tre år tillbaka på lärarutbildningen som adjunkt och doktorand, och med en enstaka gymnasiegrupp. Nu har han tilldelats Kungliga Vitterhetsakademiens pris för berömvärd lärargärning inom skolväsendet.
Hur känns det?
- Tack, det är väldigt roligt och hedrande och en aning förvånande, med tanke på att jag inte längre undervisar mer än en grupp på gymnasiet. Som lärarutbildare är det väldigt värdefullt att ha en fot eller åtminstone ett par tår kvar ute i skolverksamheten. Några av mina lärarstudenter har uppmärksammat priset och uttryckt att det är roligt att bli undervisad av en prisbelönt lärare, sådant är förstås väldigt roligt att höra också.
Varför tror du att just du vann priset?
- Det får egentligen andra svara på, men jag hoppas att priset avspeglar både didaktisk skicklighet, goda ämneskunskaper och ett stort och långt engagemang för språkundervisningsfrågor. Jag har bland annat varit ordförande för Språklärarnas riksförbund och deltagit i olika debattsammanhang för att lyfta frågor om språkundervisningens villkor. Jag har undervisat i svenska, franska, spanska, latin och italienska (och råkar vara behörig i ryska), så jag är väl nästan så mycket språklärare man kan bli.
Vad innebär det för framtiden att vinna det här priset?
- Det har jag ingen aning om, men jag är glad att språkundervisning uppmärksammas, och som italiensklärare är det extra roligt att italienskan på det här sättet lyfts fram. Italienskan är ett av världens mest studerade språk och ett enormt kulturspråk, men språket för tyvärr en tynande tillvaro i svensk skola. Jag hoppas också att priset kan åskådliggöra att det inte bara är digitalt innovativ undervisning som kan och bör premieras - även om jag själv använder digitala resurser när jag så finner praktiskt, är min egen undervisning i mångt och mycket snarast instruerande och berättande på ett förhållandevis traditionellt sätt. Eleverna brukar uppskatta det.
Kan du berätta om hur priset berör din forskning?
- Priset har i sig ingen koppling till min forskning, men mitt avhandlingsprojekt i pedagogiskt arbete och romanska språk, handlar om hur elever använder datorn i språkundervisningen. Jag fokuserar på olika datorbaserade sökstrategier vid uppsatsskrivande på spanska, och studerar bland annat hur elever hanterar Google-översättningar och vilka effekter det får på olika aspekter av textproduktion, korrekthet, ordförråd med mera. Resultaten är mycket användbara för praktiserande språklärare, och jag tar också upp dem i min undervisning i språkdidaktik på lärarutbildningen.
Motiveringen löd:
Kent Fredholm ställer höga krav på sina elever och ser alltid till den enskilde elevens bästa. Han arbetar metodiskt med elevernas språkinlärning och är föredömligt tydlig vad gäller pedagogiskt upplägg och struktur. Han är aktiv inom forskarutbildningen och när det gäller att försvara de moderna språken i dagens skola.

