Effektivare teknikundervisning med nytt material
2011-05-02Det gemensamma målet är att förbättra teknikundervisningen i skolan för barn och ungdomar. Nu har Karlstads universitet ingått ett samarbete med Kumoh National Institute of Technology i Hongtaek Hwang i Korea, kring gemensam teknikdidaktisk forskning.
Ett flexibelt teknikmaterial där man kan bygga tredimensionella modeller som kan hjälpa tekniklärare att ge en bättre undervisning i exempelvis hållfasthetslära. Materialet heter 4DFrame och är utvecklat av Ho-Gul Park och hans fru Yang Hyo Sook från Sydkorea. Nu har arbetet startat med att hitta gemensamma nämnare kring hur lärare kan använda materialet i teknikundervisningen i Sverige och Korea.
Internationellt samarbete
- Det här är ett internationellt projekt mellan Sverige och Korea där vi fått projektmedel från STINT (Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning), säger Veronica Bjurulf, lärare i teknikens didaktik på Karlstads universitet. I fredags hade vi en workshop för lärare kring hur materialet kan användas i ämnet teknik. Under nästa år planerar vi en resa där vi har ett utbyte med koreanska forskare och lärare i syfte att tillsammans utveckla den teknikdidaktiska forskningen.
Byggmaterialet 4DFrame kommer från Korea och återförsäljaren av mateialet i Norden är Mariana Back på Tekniska museet i Stockholm. Det universitetet som Karlstads universitet samarbetar med i Korea har en motsvarighet till Formula Student. Där används undervisningsmaterialet i samband med att man bygger och utvecklar racingbilar. I Japan, USA, Kina, Finland och Sverige är intresset stort. Användningsområde har också kommit att omfatta områden såsom geriatrik i åldringsvård och sjukhus, science center, skolor arkitektkontor och konstruktionsföretag.
- Jag är arkitekt i grunden och min fru är förskollärare. Jag såg en möjlighet med en produkt som är lättare och flexiblare att jobba med än till exempel modeller i trä som man vanligtvis använder för att illustrera konstruktioner, säger Ho-Gul Park. Materialet går att böja, forma klippa och sammanfoga och ger obegränsade möjligheter för både vuxna och barn.
Learning studies
Det sugrörslikande tredimensionella undervisningsmaterialet öppnar upp för kreativitet. Barn och ungdomar får en bättre förståelse för hur till exempel belastning fungerar. Man kan bygga kugghjulsmodeller, skapa geometriska beräkningsmodeller för matematik eller undersöka molekyler inom kemin.
- 4DFrame har använts i Sydkorea i cirka tio år och Sydkoreanska elever har visat resultat inom naturvetenskap och matematik som ligger bland de främsta i världen. Under hösten kommer vi tillsammans med några lärare från grundskolor i Värmland att göra studiebesök för att se hur lärarna och forskarna jobbar med tekniken i Koreanska skolor, säger Veronica Bjurulf.



