Den andra vägen till läraryrket
2017-03-14Karan Partovi, blivande lärare i matematik och fysik undervisar i högstadiet på en skola i Vällingby i Stockholm. Med hjälp av satsningen Teach for Sweden, där Karlstads universitet och Högskolan i Halmstad ansvarar för den pedagogiska utbildningen, tog han steget från finansvärlden till läraryrket.
Stiftelsen Teach for Sweden erbjuder en ledarskapsutbildning där studenterna samtidigt läser en kompletterande pedagogisk utbildning för att på lärarbehörighet. För att få gå utbildningen måste studenten sedan tidigare ha en akademisk examen inom matematik, teknik eller naturvetenskap, till exempel en civilingenjörsexamen. Även examen inom moderna språk kan ge behörighet.
- Jag har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik och en kandidatexamen i ekonomi och har arbetat inom finansvärlden som aktieanalytiker. Men när jag arbetade på bank i Köpenhamn fick jag tid att reflektera över anledingen till valet av mitt dåvarande yrke och kom fram till att jag ville gå vidare till läraryrket, berättar Karan Partovi.
Utbildningen är verksamhetsintegrerad, vilket innebär att studenterna jobbar som lärare i skolan samtidigt som de går en lärarutbildning. Efter examen blir studenten behörig ämneslärare mot årskurs 7-9, i det eller de ämnen som hen har högskolepoäng i sedan tidigare. Studenterna kan också ansöka om lärarlegitimation för gymnasiet.
Krävande utbildning
För att antas till Teach for Swedens ledarskapsprogram ska man förutom att ha en examen, också gå igenom en urvalsprocess. De som går vidare får sedan söka den kompletterande pedagogiska utbildningen. Utbildningen ställer höga krav på studenterna som studerar i 75 procents takt och arbetar 80 procent.
– Även om utbildningen är tuff är jag glad att jag tog chansen och valde att studera till lärare. Efter att ha träffat eleverna har jag inte ångrat mig en sekund. De är fantastiska och jag har aldrig varit med om ett yrke som kan få en att må så bra när man går till jobbet.
Med tre månader kvar till examen så känns arbetet fortfarande helt rätt för Karan Partovi.
- I mitt tidigare arbete spelade det inte lika stor roll om jag till exempel var sjuk eller trött. Det drabbade inte min omgivning i någon större utsträckning. Men att vara lärare innebär att engagera och entusiasmera elever varje dag.
Utbildningen som Karlstads universitet och Högskolan i Halmstad genomför i samarbete med stiftelsen Teach for Sweden är en kompletterande pedagogisk utbildning om 90 högskolepoäng och drivs i projektform. Utbildningen som benämns ”Verksamhetsintegrerat ämneslärarprogram, inriktning 7-9”, riktar sig till studenter som har ämneskunskaper inom naturvetenskap (ke, bi, fy), moderna språk, teknik och matematik. Från hösten antas även studenter inom svenska och engelska. Studierna bedrivs på distans, och Karlstads universitet och Högskolan i Halmstad ansvarar vardera för hälften av kurserna. Utbildningsdepartementet bidrar med särskilda medel för utbildningen. De första studenterna antogs vårter¬minen 2014.