Bättre förutsättningar för att utveckla elevers läsförmåga
2016-09-30Frågor om ungas läsning och medievanor är ständigt aktuella. Med jämna mellanrum kommer larm om läskris och minskad läsning och åtgärder för att barn och unga ska läsa mer sätts in. Christina Olin-Scheller och Michael Tengberg forskar båda i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och har undersökt läsundervisning och lässtrategier i skolan. Svaret finns i nya boken Läsa mellan raderna.
I den nya boken presenteras resultatet av ett fyraårigt forskningsprojekt, finansierat av Vetenskapsrådet.
– Idag ser vi ofta enkla problembeskrivningar och rop på snabba lösningar när det gäller ”läskrisen”. Mer sällan förankras debatten i aktuell forskning på området, säger Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete och en av bokens redaktörer.
Forskarna har granskat hur undervisningen i klassrummen på bästa sätt kan stötta elever i deras läsutveckling.
– Det pratas mycket om lässtrategier nuförtiden. Men på vilka sätt kan undervisning i lässtrategier ge bättre förutsättningar för att utveckla elevers läsförmåga? Och vad händer i klassrummet när lässtrategier tas i bruk? Det är exempel på frågor som vi tar upp i boken, säger Michael Tengberg, docent i pedagogiskt arbete, också han redaktör för boken.
Strukturerade samtal och utmanande skrivuppgifter
I forskningsprojektet har dialogisk strategiundervisning genomförts i flera olika klasser på högstadiet. Det är en modell för läsundervisning bestående av strukturerade samtal om texter och utmanande skrivuppgifter.
– Den här modellen ger eleverna möjligheter till fördjupad reflektion över det de läst. Syftet är att uppmuntra elevernas tänkande under läsningens gång, framför allt kring den egna läsprocessen, men också att ge dem strategier för att kunna fördjupa sin förståelse och att vänja dem vid att förhålla sig till och ta ställning till det de läser, säger Christina Olin-Scheller.
Undervisningen i projektet har kretsat kring såväl skönlitterära som argumenterande texter.
– Projektet är unikt i det avseendet att vi har kombinerat kvantitativa och kvalitativa metoder för att titta på effekterna av lässtrategiundervisning. Vår förhoppning är att boken ska bidra med en både en teoretisk och empirisk grundad förståelse av arbetet med lässtrategier och textsamtal, avslutar Michael Tengberg.
Boken vänder sig till alla som har intresse för frågor om läsning och läsundervisning.