Lärares planering och efterarbete av lektioner: Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan
Forskningsprojektet Lärares planering och efterarbete av lektioner: Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan är nu avslutat. Projektet genomfördes som en enkätstudie bland 2 200 lärare i grundskolan och på gymnasiet. Studien kom fram till att det idag saknas viktiga förutsättningar för en skola på vetenskaplig grund i Sverige. Därefter gick forskningsprojektet vidare med en enkätstudie bland rektorer. Samtidigt pågick en försöksverksamhet där gymnasielärare i Karlstad och Säffle regelbundet träffar kollegor för att planera och efterarbeta sin undervisning.
- Läs mer i artikeln: Förutsättningar för en skola på vetenskaplig grund saknas
-
Läs mer i rapporten: Lärares planering och efterarbete av lektioner – Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan
- Läs mer i artikeln: I fokus: Lärares planering och efterarbete av lektioner
Rapporten från studien riktad till rektorer:
- Läs mer i artikeln: Skolan ska utvecklas genom samarbete – men rektorer och lärare är inte överens om förutsättningarna
- Läs rapporten från studien riktad till rektorer: Rektorers uppfattningar om undervisningens villkor och en skola på vetenskaplig grund
SKOLLEDARENS ROLL:
Skolledaren har en viktig roll i praktiknära forskning. För att forskningen ska få fäste behövs en ledning som stödjer och stärker det nya.
För att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i skolan behövs långsiktigt hållbara samverkansmodeller mellan forskare och skolledare. Men den här typen av samarbete uppstår inte bara, det finns ett antal kritiska aspekter att ta hänsyn till.