Läslyftet – en uppdragsutbildning som lyfter Karlstads universitet
2016-04-04Läslyftet är en omfattande kompetensutvecklingssatsning som Skolverket gör för landets lärare i alla ämnen och på alla nivåer. Institutionen för språk, litteratur och interkultur utvecklar moduler till Läslyftet och hittills har uppdraget genererat 11 miljoner kronor till Karlstads universitet.
Läslyftet är en omfattande kompetensutvecklingssatsning som Skolverket gör för landets lärare i alla ämnen och på alla nivåer. Karlstads universitet har hittills utvecklat två av de totalt tretton moduler som i dagsläget finns publicerade i den webbutbildning som är stommen i satsningen. Ytterligare två moduler är på gång från Karlstads universitet.
Utöver detta genomför universitetet under 2015/2016 och 2016/2017 uppdragsutbildningar för att utbilda handledare som ska leda det kollegiala lärandet för läsutveckling på skolorna. Totalt har uppdragen inom Läslyftet genererat 11 miljoner kronor till universitetet.
- Läslyftet kommer att ge långsiktiga förändringar av undervisningen i alla ämnen i svensk skola. Det saknas en systematisk läsundervisning i Sverige och därför är Läslyftet en viktig satsning. I Norge reagerade man mycket tidigare på sjunkande läsförmåga och tillsatte resurser för forskning. I arbetet med att ta fram material till Läslyftet har vi därför använt mycket forskningsresultat från Norge, säger Ingrid Mossberg Schüllerqvist, som är vetenskapligt ansvarig för tre av de fyra moduler som tas fram på Karlstads universitet.
Något av det mest fascinerande med Läslyftsuppdragen är genomslagskraften. De tankar om utbildning och läsundervisning som formuleras i modulutvecklingsarbetet blir på ett par månader något som prövas i klassrum i hela Sverige.
- För vår egen del innebär arbetet att vi fått möjlighet att fördjupa oss inom läsforskningen och utvecklat vår kompetens. Artiklar vi skrivit inom Läslyftets ram har bland annat resulterat i att vi kommer att presentera papers på två konferenser under våren, säger Zara Hedelin och Marie Wejrum, båda adjunkter i svenska språket, som tillsammans med Ingrid Mossberg Schüllerqvist, lektor i litteraturvetenskap, har arbetat fram materialet i tre av modulerna och även är projektledare för handledarutbildningen.
- Uppdragen inom Läslyftet har gett oss nya kunskaper och nytt underlag till lärarutbildningen samtidigt som det genererat spännande idéer till ny forskning om läsning avslutar Ingrid Mossberg Schüllerqvist.
Här kan du läsa mer om Läslyftet på Skolverkets Läs- och skrivportal.