Kristina Edström keaynote speaker på konferensen
Kristina Edström är civilingenjör från Chalmers, och har arbetat på KTH med pedagogisk utveckling i olika former sedan 1997. Hon är numera universitetslektor i ingenjörsutbildningens utveckling och bedriver högskolepedagogisk verksamhet på KTH, nationellt och internationellt. Hon är också anlitad som t ex talare, sakkunnig och utvärderare.

Kristina Edström (kristina@kth.se) är universitetslektor i Ingenjörsutbildningens utveckling på KTH. I sin forskning tar hon ett kritiskt perspektiv på ingenjörsutbildningens vad, varför och hur. Hon presenterar hösten 2017 en avhandling med arbetstiteln "The tension between academic and professional values in engineering education - can it be reconciled?". Kristina är ny chefredaktör från 2018 för European Journal of Engineering Education.
KTH är ett av de fyra universitet som grundade CDIO Initiative, och Kristina har alltså sedan mer än ett decennium varit djupt engagerad i att utveckla konceptet och att sprida kunskap om utveckling av ingenjörsutbildning med CDIO. Hon var ledamot i CDIO Council 2005-2013, och är medförfattare i Crawley et al (2007; 2 uppl. 2014) Rethinking Engineering Education: The CDIO Approach, Springer.
Kristina valdes till ledamot i SEFI Administrative Council 2010-2013. Under 2012-2013 var hon tjänstledig på deltid för ett uppdrag som Director of Educational Development vid Skolkovo Institute of Science and Technology (Skoltech), Moskva.
Kursen LH201V Lärande och undervisning / Teaching and Learning in Higher Education (7,5 hp) är skräddarsydd för KTHs lärare, och Kristina har lett över 25 kursomgångar med totalt ca 700 godkända lärare 2004-2012. Tillsammans med Professor Lars Kloo utvecklade hon även kursen LH207V Forskarhandledning / Research Supervision (3 hp) och genomförde de fyra första kursomgångarna 2007-2008.
Kristina fick KTH:s pris 2004 för framstående insatser i utbildningen och valdes till livstids hedersmedlem i Tekniska Högskolans Studentkår 2009.
