Konflikthantering i klassrummet, teori och praktik för verksamma lärare 7.5 hp
Kursen är en kommunförlagd uppdragsutbildning som Karlstads universitet genomför på uppdrag av Skolverket.

Målgrupp
Kursen riktar sig till behöriga och obehöriga lärare inom grundskola, anpassad grundskola, fritidshem, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola eller komvux. För att erbjudas plats på kursen ska deltagaren ha en anställning och under innevarande läsår vara verksam som lärare.
Rektor/Skolledning ska ges möjlighet att delta tillsammans med lärare.
Syfte
Kursen övergripande syfte är att stärka deltagarnas färdigheter att hantera och förebygga konflikter i skolan samt utöva ett tryggt, tydligt och demokratiskt ledarskap i klassrummet.
Kursen syftar till att öka deltagarnas kunskaper om konflikter i skolan, samt teorier och modeller inom konflikthantering. Vidare ska kursen stärka deltagarnas förmåga att förstå och hantera konflikter.
Vidare är ett syfte med kursen att inspirera till kollegialt samarbete samt stärka och utveckla kollegiala processer gällande konflikter och konflikthantering.
Innehåll
Kursen innehåller grundläggande konfliktkunskap, teorier, samtalsmetoder och modeller samt konfliktsituationer som kan förekomma i skolan. Kursen lägger särskilt fokus på pedagogers och vuxnas strategier och förhållningssätt. Att arbeta förebyggande och utgå från ett relationellt ledarskap lyfts fram som särskilt viktigt. Undervisningen inom området fokuserar även på konflikthantering som en del av arbetet med värdegrundsuppdraget och det systematiska trygghetsarbetet samt uppgiften att förebygga kränkningar, diskriminering, våld och ojämlika maktrelationer.
Konflikthanteringsmetoder utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv lyfts samt de demokratiska aspekterna av en konstruktiv konflikthantering utifrån barns rättigheter kopplat till lärarens rättighetsundervisning. Kursen ger deltagarna olika möjligheter till färdighetsträning genom gestaltande övningar och uppgifter, rollspel, improvisation och konkreta samtalsmetoder och -modeller.
I kursen lyfts även ett dramapedagogiskt perspektiv på konflikthantering där drama används som verktyg för att förstå, uttrycka och få syn på möjliga lösningar i konflikter på ett kreativt och empatiskt sätt. Det dramapedagogiska perspektivet kombinerar teoretiska insikter om kommunikation, empati och konfliktdynamik med praktiska övningar som främjar självreflektion och förståelse och ger kursens deltagare konkreta verktyg för att utveckla sina förmågor att hantera konflikter men även kan bidra till personligt och professionellt växande. Genom rollspel och improvisation kan deltagarna öva på att uttrycka sina känslor, lyssna aktivt och förstå andras perspektiv. Dramapedagogiska metoder blir också en del av deltagarnas didaktiska verktygslåda.
Kursen behandlar konflikthantering på verksamhetsnivå vilket innefattar bl a rektors ansvar att leda kollegiala processer samt utvecklande och upprätthållande av gemensamma förhållningssätt i verksamheten.
Genomförande
Kursen genomförs på kvartsfart eller enligt överenskommelse och innehåller sex kommunförlagda fysiska träffar och en digital träff via Zoom.
På lärplattformen Canvas tillhandahålls läsanvisningar, reflektionsfrågor, diskussionsforum, uppgiftsanvisningar samt kontaktytor med kursansvarig och undervisande lärare.
Undervisningen består förutom föreläsningar och beskriven färdighetsträning även av litteraturstudier och seminarier med koppling till deltagarnas erfarenheter i verksamheten. Deltagarna kan även ges kortare uppgifter att utföra eller reflektioner ta med sig tillbaka till kommande träffar. Case-metodik används både i undervisningen och i examinationer.
Utbildningen kan till viss del anpassas utifrån verksamhetens skolform och åldersinriktning.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska deltagarna:
- ha stärkt förmåga att förebygga och hantera konflikter i klassrummet
- ha kunskap om grundläggande teorier om konflikter och konflikthantering
- kunna tillämpa ett urval av metoder och modeller för konflikthantering på verksamhetsnära konflikter
- kunna reflektera över sitt eget förhållningssätt och agerande i samband med konflikter och konflikthantering
- ha fått ökad insikt om hur kollegiala processer kan bidra till att stärka konflikthanteringen i klassrummet.
Examination
Kursen examineras genom tre examinationer.
- Examination 1: muntlig gestaltande gruppuppgift med fokus på destruktiv/konstruktiv konflikthantering och konflikhanteringssamtalsmetoder
- Examination 2: Individuellt muntligt seminarium utifrån case, bl a om konflikthantering kopplat till beteendeproblematik-hantering och styrdokument
- Examination 3: individuell skriftlig inlämning, 1000 ord, bl a om konflikthantering och ledarskap, förhållningssätt, demokratiska kompetenser
Det ska ges möjlighet att delta i kursen utan att erhålla högskolepoäng. Deltagare som inte genomför skriftliga examinationsmoment men fullföljer kursen med aktiv närvaro ska kunna erhålla kursintyg.
Föreläsare
Charlotta (Lotta) Eneling Levin, universitetsadjunkt vid Karlstads universitet och kursansvarig med det övergripande ansvaret för utbildningens upplägg och innehåll. Lotta är kursansvarig och undervisar i de kurser i grundlärarprogrammet i Karlstad som behandlar värdegrundsområdet. Under 2025 påbörjade Lotta en utbildning inom Non Violent Communication som är ett förhållningssätt och språkbruk som kan underlätta kommunikation och ett sätt att förstå och hantera konflikter med största möjliga respekt och som reflekterar grundläggande demokratiska värderingar.
Marcela Zancaner, universitetsadjunkt i Drama vid Institutionen för konstnärliga studier på Karlstads universitet. Hon undervisar i olika kurser inom lärarprogrammet med ett dramapedagogiskt perspektiv samt i musikdramatik på Ingensund Musikhögskolan.
Susanne Hansson, fil dr och universitetslektor i pedagogiskt arbete, med inriktning mot specialpedagogik. Susanne disputerade 2012 med en avhandling om etik och relationer i skolan, studerat utifrån elevers perspektiv. Därefter har Susanne huvudsakligen ägnat sig åt undervisning och forskning inom specialpedagogik, med ett särskilt intresse för samtal som verktyg i pedagogiska verksamheter.
Lisa Isenström, fil dr och biträdande lektor i pedagogiskt arbete och ägnar sig för närvarande i huvudsak åt forskning. Lisa disputerade 2020 med avhandlingen Att utbilda rättighetsbärare. Med läraren i fokus när undervisning för mänskliga rättigheter i skolans yngre åldrar studeras. Hennes huvudsakliga forskningsintresse rör barns och ungas mänskliga rättigheter i utbildning och då i huvudsak lärares arbete med att utbilda elever om och i mänskliga rättigheter.
Björn Gustavsson, universitetsadjunkt och utbildningsledare vid Rektorsprogrammet, Karlstads universitet. Björn undervisar i första hand inom områdena handledning, ledarskap, konflikthantering, gruppdynamik. Han har varit verksam på rektorsprogrammet sedan 2011. Från hösten 2025 är han kursansvarig för uppdragsutbildningen Konfliktanalys och konfliktförståelse för skolledare, 7,5 hp.
Ebba Hildén, fil.dr. i pedagogiskt arbete vars forskningsintresse riktar sig mot kommunikation och ledarskap i förskolan är kursens examinator.
