Resursgrupps-ACT, 15 hp
Resursgrupps-ACT (R-ACT) är en vidareutveckling av metodiken Assertive Community Treatment (ACT) och benämns även Integrerad psykiatri.
Målgrupp
Utbildningen i Resursgrupps-ACT vänder sig till dig som vill arbeta som Case Manager inom landstingets psykiatriska enheter, kommunal socialpsykiatri, socialtjänst eller beroendeverksamheter.
Innehåll
Delkurs 1: Uppdraget och förståelse av samverkan, delaktighet och tillgänglighet
- Uppdrag enligt HSL, SoL och LSS
- Analys utifrån diagnos/symtomatologi, beteendeanalys samt psykiska funktionsnedsättningar
- Förståelse för evidensbaserad metodik
Delkurs 2: Arbete med brukare enligt modellen Integrerad psykiatri
- Resursgruppsarbete, att arbeta som case manager och att leda resursgrupp
- Problemanalys, problemlösning
- Kommunikation, återfallsprevention med flera interventioner inom integrerad psykiatri
- Handledning
Delkurs 3: Kommunikation, delaktighet och motivation, att hantera symptom i vardagen, färdighetsträning
- Samtalsmetodik, aktivt lyssnande samt introduktion till motiverande samtal
- Konceptualisering samt symptomhantering
- Förstämningssyndrom och ångest, beteendeaktivering
- Psykos/schizofreni, ESL-pedagogik
- Neuropsykiatrisk problematik och aktuella förhållningssätt
Delkurs 4: Handledning
- Arbete med brukare utifrån eAboken under handledning i grupper om 5-7 deltagare
Genomförande
Utbildningen baseras på föreläsningar och grupparbeten. Det ingår även handledning där du får arbeta med aktuella fall inom din egen verksamhet. Målet för utbildningen är att kursdeltagarna ska tillägna sig kunskaper och färdigheter samt utveckla ett fungerande förhållningssätt till funktionen som Case Manager. I förlängningen är målet att hjälpa de personer du möter att reflektera kring sin livssituation, få möjligheter och färdigheter att förändra den och genom detta höja sin livskvalitet och självständighet.
Kursen examineras genom skriftlig examination, godkänt deltagande i handledning, seminarier samt videoinspelat rollspel.
Utöver fysiska träffar tillkommer gruppdiskussioner i AdobeConnect. Samtliga tillfällen är obligatoriska.
Kurskostnad och anmälan
Kontakta uppdragskoordinator för information om kurskostnad.
Kursanmälan är bindande. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få deltagare och kontaktar er omgående. Kurskostnaden faktureras efter kursstart om ingen annan överenskommelse är gjord.
Övrigt
I utbildningen använder vi webbkonferensverktyget Adobe Connect. För att använda Adobe Connect krävs ett headset med usb-anslutning samt en fast internetuppkoppling. Det krävs också en webkamera.
Det kan även vara bra att du stämmer av med din it-avdelning så att inte er organisations brandväggar ställer till problem. Om detta inte går att lösa kan du behöva använda din privata dator.