Disputation i pedagogiskt arbete
Maria Lennartsdotter försvarar sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete "Professionell komplexitet i svensk förskola: pedagogers berättelser om förändrade villkor och uppdrag"
Doktorsavhandling Maria Lennartsdotter 2024:25
Här följer en kort sammanfattning av studien:
Under 2010-talet förändras bilden av svensk förskola. Från att ha omtalas som ett internationellt föredöme, framträder istället en bild av sjukskriven personal, bristande likvärdighet och problematiska arbetsvillkor. 2018 skriver fler än 1000 förskolepedagoger om sitt arbete på sociala medier under #pressatläge i syfte att visa förskolans brister och skapa förändring. Dessa berättelser betraktas som digital aktivism och utgör avhandlingen empiriska underlag. Med teoretiska utgångspunkter i narrativ teori och lärares handlingsberedskap visar resultaten att svensk förskola har ett mångfacetterat uppdrag och att pedagogyrket innefattar flera olika professionella identiteter. I berättelserna skildras bristfälliga arbetsvillkor, svårigheter att uppfylla läroplanen och att förhålla sig till vårdnadshavare, skola m.fl. Berättelserna innehåller både kraftfulla uttryck och starka känslor men samtidigt visas hur pedagogerna, trots att delar av uppdragen inkräktar på varandra, dagligen utför sitt arbete och på så vis upprätthåller en professionell komplexitet. Resultaten diskuteras utifrån svensk förskolas förändrade villkor och uppdrag under det senaste halvseklet.
Händelsen är öppen för allmänheten.
Medverkande
- Susanne Kjällander, opponent, docent, Stockholms universitet
- Linda Palla, betygsnämnd, docent, Malmö universitet
- Peter Wikström, betygsnämnd, docent, Karlstads universitet
- Anette Emilson, betygsnämnd, professor, Högskolan i Kristianstad
Upplysningar
- Cathrine Andersson Busch
Telefon: 076-002 48 62
E-post: cathrine.andersson-busch@kau.se