Disputation i pedagogiskt arbete
Niclas Modig försvarar sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete "Hur kan ekonomi göras begripligt? En studie om villkor för kraftfull ekonomiundervisning i samhällskunskap"
Doktorsavhandling Modig 2023:12
Nedan följer en kort beskrivning av innehållet (ur baksidestexten):
”Både privatpersoner och samhällsmedborgare berörs av ekonomi eftersom många frågor och beslut rymmer ekonomiska dimensioner. Det betyder att kunskaper i ekonomi också är en förutsättning för kvalificerat demokratiskt deltagande.
Finns det då kunskaper och ett särskilt undervisningsinnehåll gällande ekonomi som är viktigare än annat att behärska? Vilka kan i så fall avgöra det, och hur utvecklar blivande lärare förmågor för att undervisa elever i detta särskilt viktiga ekonomiinnehåll? Avhandlingen söker svar på dessa frågor genom fyra delstudier. Två av delstudierna handlar om vilken ekonomikunskap som nationalekonomer anser att samhällskunskapsämnet bör ta upp och vad som tas upp i läroböcker. De andra två handlar om blivande samhällskunskapslärares förberedelser att undervisa om ekonomi i gymnasieskolan. Avhandlingen bidrar därmed med kunskaper om hur elever ska få tillgång till och ges möjlighet att tillägna sig viktiga och kraftfulla ekonomiska kunskaper.”
Händelsen är öppen för allmänheten.
Medverkande
- Cecilia Arensmeier, opponent, docent, Örebro universitet
- Cecilia Lundholm, betygsnämnd, professor, Stockholms universitet
- Anita Norlund, betygsnämnd, professor, Högskolan i Borås
- Niklas Gericke, betygsnämnd, professor, Karlstads universitet
Upplysningar
- Cathrine Andersson Busch
Telefon: 0760024862
E-post: cathrine.andersson-busch@kau.se