Tema Barn och Barndom
30 HP
Delkurs 1
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om förskolans historiska utveckling och de teoretiska perspektiv på barn och barndom som styrt utvecklingen. Studenten ökar sin förståelse för ämnet genom att diskutera och problematisera de didaktiska konsekvenserna av de olika perspektiven. Vidare går studenten igenom huvuddragen i förskolans värdegrundsarbete och belyser genom dramatisering, rollspel mm vilka tänkbara konsekvenser det kan ha för förskolans verksamhet.
Delkurs 2
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om förskolans framväxt, organisation och roll i samhället. Vidare orienterar sig studenten om förskolans uppdrag och styrdokument. Studenten diskuterar och problematiserar olika synsätt på genus, jämställdhet, jämlikhet och mångfald utgående från sina egna erfarenheter och relaterar dem till konsekvenser för förskolans . För att studenten ska kunna göra professionella presentationer i sin framtida yrkesroll ingår som ett moment i kursen att dokumentera, presentera och förklara förskolans uppdrag, undervisning och organisation med hjälp av olika digitala verktyg.
Delkurs 3
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om hur barns hälsa påverkar lärande och utveckling. Där ges moment där studenten genom att delta i föreläsningar, praktiska uppgifter och fältstudier skaffar sig kunskaper i hur rörelse, kost och hälsa skapar förutsättningar för barns lärande och utveckling.
Delkurs 4
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om vetenskapliga perspektiv och forskning som rör förskolläraryrket. I delkursen ges studenten också förmåga att söka och använda vetenskapliga artiklar och avhandlingar.
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om förskolans historiska utveckling och de teoretiska perspektiv på barn och barndom som styrt utvecklingen. Studenten ökar sin förståelse för ämnet genom att diskutera och problematisera de didaktiska konsekvenserna av de olika perspektiven. Vidare går studenten igenom huvuddragen i förskolans värdegrundsarbete och belyser genom dramatisering, rollspel mm vilka tänkbara konsekvenser det kan ha för förskolans verksamhet.
Delkurs 2
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om förskolans framväxt, organisation och roll i samhället. Vidare orienterar sig studenten om förskolans uppdrag och styrdokument. Studenten diskuterar och problematiserar olika synsätt på genus, jämställdhet, jämlikhet och mångfald utgående från sina egna erfarenheter och relaterar dem till konsekvenser för förskolans . För att studenten ska kunna göra professionella presentationer i sin framtida yrkesroll ingår som ett moment i kursen att dokumentera, presentera och förklara förskolans uppdrag, undervisning och organisation med hjälp av olika digitala verktyg.
Delkurs 3
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om hur barns hälsa påverkar lärande och utveckling. Där ges moment där studenten genom att delta i föreläsningar, praktiska uppgifter och fältstudier skaffar sig kunskaper i hur rörelse, kost och hälsa skapar förutsättningar för barns lärande och utveckling.
Delkurs 4
Under delkursen ges studenten förutsättningar att få kunskaper om vetenskapliga perspektiv och forskning som rör förskolläraryrket. I delkursen ges studenten också förmåga att söka och använda vetenskapliga artiklar och avhandlingar.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet samt antingen
- områdesbehörighet A6 a (Naturkunskap 1b eller 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2) eller
- områdesbehörighet 6 a (Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A).
Kursen ingår i följande program
- Förskollärarprogrammet (läses år 1)
Mer information
Detaljer för Distans, 100%
- Studieort: Karlstad