Licentiatseminarium i pedagogiskt arbete
Karen Stormats försvarar sin licentiatuppsats i pedagogiskt arbete "Flipp i tal och handling. En fallstudie om undervisningsmetoder i flipp i tre gymnasielärares tal och handlingar"
Licentiatuppsats Stormats 2019:27
Nedan följer en kort beskrivning av innehållet (ur baksidestexten):
”Denna licentiatuppsats handlar om hur gymnasielärare som flippar uppfattar och tillämpar undervisningsmetoden. I studien undersöks vilka syften lärarna har med att flippa, vilka roller lärare och elever har när man flippar och i vilken mån flipp kan bidra till att individualisera undervisningen. Tre verksamma gymnasielärare har deltagit i studien och de har intervjuats och observerats vid flera tillfällen.
Flipp beskrivs av lärarna som har deltagit i studien som en undervisningsmetod som kan bidra till att de kan göra undervisningen mera individualiserad och flexibel. Studien visar även att den omdisponering av tid, som flipp syftar till, innebär att lärare ger elever ansvar för att på egen hand arbeta med grundläggande kunskapsinhämtning, vilket i kombination med andra bärande element i flipp, kan missgynna elever som av olika anledningar har svårigheter i skolan.
Karen Stormats är verksam som lärarutbildare vid Högskolan Dalarna. Hon har tidigare erfarenhet av undervisning i historia och samhällskunskap på gymnasiet. Under tiden som forskarstuderande har Karen ingått i forskarskolan Skolnära, ett samarbete mellan Pedagogisk utveckling Dalarna (PUD), Högskolan Dalarna och Karlstads universitet.”
Licentiatseminariet genomförs vid Högskolan Dalarna.
Händelsen är öppen för allmänheten.
Medverkande
- Catarina Player-Koro, opponent, docent, Göteborgs universitet
Upplysningar
- Cathrine Andersson Busch
Telefon: 054-700 1848
E-post: cathrine.andersson-busch@kau.se - Satu Sundström
E-post: ssu@du.se