Ytterligare en rapport från Treklöverns granskning
2017-05-24Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet fortsätter rapportera från granskningen av de egna utbildningarnas kvalitet. På tur står klustret som framförallt berör kandidatexamen i historia, kulturstudier och religionsvetenskap samt masterexamen i historia.
Kvalitetsgranskningen bygger på de utvärderade huvudområdenas självvärderingar som gjordes i höstas – ett urval av anonymiserade uppsatser samt samtal med studenter och lärare. Bedömargruppen har bestått av representanter från Treklöverns lärosäten, ämnesexperter från andra lärosäten, studenter och avnämarrepresentanter.
Måluppfyllelse, tydligare instruktioner och uppsatskvalitet
Bedömargruppen menar att samtliga granskade huvudområden är väl medvetna om kvalitetsarbetets värde och har utarbetat processer och system som ger goda förutsättningar för att på sikt upprätthålla mycket hög kvalitet i undervisningen.
Gruppen rekommenderar emellertid att alla tre huvudområden bör analysera om det går att urskilja orsaker till att examensarbeten utan måluppfyllelse har godkänts. Då det gäller religionsvetenskap och kulturstudier menar gruppen också att tillsyn av studiegrupper kan förstärkas och instruktioner kan förtydligas. Dessutom konstaterar gruppen att handledningsstödet inom kulturstudier måste ses över för att uppsatskvaliteten generellt kan bli godtagbar.
- Arbetet med utvärderingen har varit både lärorikt och samtidigt arbetskrävande, säger Arne Larsson, prefekt vid Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap. Vi är mycket nöjda med att de tre ämnen som ingår i utvärderingen uppfyller kvalitetskraven på de flesta punkter. Det ger bekräftelse på att vi i huvudsak arbetar rätt med utbildningens kvalitet.
- På några punkter rörande process och bedömning av examensarbeten får vi rekommendationer om förbättringar, fortsätter Arne Larsson. Vi känner på de punkterna ett stöd i utvärderingsrapporten för det förändringsarbete som redan nu pågår inom de tre ämnena. De rekommendationer vi får har i många fall redan tidigare uppmärksammats i det löpande kvalitetsarbetet inom ämnena, och har i några fall redan åtgärdats jämfört med den mätperiod utvärderingen utgår från, men vi får också i rapporten goda inspel som vi kommer ta vara på i det fortsatta arbetet. Sammantaget har utvärderingsprocessen varit nyttig och skärpt vårt kvalitetsfokus ytterligare.
Pilotomgång av utvärderingssystem
Under 2016 infördes en ny utvärderingsmodell för att granska kvaliteten på utbildningar vid Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet. Syftet är att både kontrollera utbildningarnas kvalitet och att bidra till kvalitetsutveckling. De tre första klustren utgör en pilotomgång. Examina grupperas i kluster, ungefär som UKÄ tidigare gjorde, och man formerar bedömargrupper för dessa, med representanter från Treklöverns lärosäten, ämnesexperter från andra lärosäten, studenter och avnämarrepresentanter. Tre pilotomgångar ska vara avslutade 2017 för att sedan utvärderas innan det slutgiltiga utvärderingssystemet fastställs.