Uppsats om fiske final för turismstudenter
2014-10-24Sportfisket är en turismgren som ökar i Sverige, både räknat i antalet sportfiskare och ekonomiskt. Det här har Christian Karlsson och Tobias Aili tagit fasta på i sin uppsats ” Gäddfisketuristerna: En kartering och marknadssegmentering av de europeiska marknaderna för gäddfiskande turister i Sverige”, som avslutade deras studier på Handelshögskolans turismprogram.
- Gäddfiske är helt klart mitt största fiskeintresse, säger Christian Karlsson. Efter att ha läst en KY-utbildning i sportfisketurism i Forshaga, ville jag ta mitt intresse vidare. Jag ville verkligen fortsätta att studera och ta del av studentlivet. Turismprogrammet har passat mig jättebra, både området som gett mig en bredare utbildning och att vi studenter har ett stort inflytande över studierna beroende på vårt intresse. Jag valde en mer businessinriktad linje då jag läste managementkurser i Tyskland under min fria termin. Nu i efterhand tror jag att allt fler kan dra nytta av turismvetare i näringslivet, då vi i större utsträckning fokuserar på upplevelsen oavsett vad vi konsumerar.
Fisketurism - en näring med akademiskt intresse
Uppsatsen om gäddfiske har liknande tema som B-uppsatsen som Christian Karlsson och Tobias Aili skrev tillsammans. Den handlade om turismen i Nordnorge, dit sportfiskeentusiaster vallfärdar för att få uppleva det norska storviltet: hälleflundra. Resan till Nordnorge sponsrades av företaget Nordic Sea Angling, så intresset från branschen att få sportfisketurismen belyst akademiskt är stort.
I C-uppsatsen om gäddfiske har Christian Karlsson och Tobias Aili undersökt fisketurismen utifrån fisketuristiska företags marknadsföring i Europa. Både de ekonomiska och kulturella dimensionerna som kan betraktas utifrån marknadsföring.
- Utredningen indikerar att det finns regioner i Europa som har liknande preferenser och prioriteringar när de reser för att fiska gädda i Sverige. De svenska gäddfiskeanläggningarna bearbetar framför allt marknader som har gynnsamma förhållanden i ekonomiska förutsättningar och kulturellt intresse för gäddfiske, berättar Christian Karlsson.
Tobias Aili och Christian Karlsson fann även stora skillnader mellan regionerna, som kan delas in i norra, västra, östra och södra Europa. Dessa visade sig även vara bundna till vissa regioner inom länderna.
- De utomnordiska marknaderna var de klart mest betydelsefulla för de anläggningarna vi pratade med, med en ungefärlig andel på 90 % av verksamheten.
De olika regionerna har olika behov och utmärker sig olika i sin konsumtion och preferenser när det gäller aspekter av gäddfiske. Därefter går det att dela in gäddfisketurismen i olika segment. Regionerna har ibland ekonomiska och kulturella samband, och det finns tydliga paralleller till forskning inom internationell marknadsföring.
- Vi ska skicka uppsatsen till bland andra myndigheter, branschorganisationer och intresserade företag, berättar Christian, som självklart ser en framtida karriär inom denna växande del av turismnäringen.