Svenska folket i fjällen
2017-04-13Att vistas i fjällen är en trend som håller i sig – vad vi gör där förändras däremot över tid. En ny turisttrend är tävlingar i fjällmiljö. Samtidigt ökar efterfrågan på ostörda miljöer långt från bebyggelsen. Allt fler vill göra långvandringar och tälta i vildmarken. Speciellt för fjällturister är också att de hellre är avkopplade än uppkopplade. Det visar forskning från Karlstads universitet och Mittuniversitetet.
Trenderna i vårt beteende ger fjällvärldens aktörer information om framtida möjligheter och utmaningar. Under tre års tid har forskare vid Mittuniversitetet och Karlstads universitet studerat beteendemönster och attityder hos besökare i de svenska fjällen. Som underlag för sina resultat har forskarna gjort uppföljningar av tidigare genomförda undersökningar. De har även analyserat beteendet på internet och i sociala medier.
- Den allt större gråzonen mellan sport, naturturism och friluftsliv påverkar på många sätt våra framtida relationer till natur och landskap, säger Klas Sandell, professor i kulturgeografi vid Karlstads universitet, som är en av forskarna i projektet. Klas Sandell har tidigare undersökt kopplingen mellan sport och friluftsliv, bland annat i antologin "Friluftssport och äventyrsidrott" (Sandell, Arnegård & Backman (red.).
Starka trender
I projektet "Den nya fjällupplevelsen" identifierar forskarna några starka trender:
* Fjällturismen blir mer mångfacetterad
Även om utförsåkning fortsätter att vara den mest populära aktiviteten för fjällbesökarna så efterfrågar de i allt högre grad en bred palett av upplevelser i samband med sin vistelse. Att genomföra flera olika aktiviteter under en och samma vistelse blir vanligare.
* Fjällturismen blir mer sportifierad
Det blir allt viktigare för fjällbesökarna att jämföra sina prestationer med andra och trenden med tävlingar i fjällmiljön fortsätter starkt. Det gör även trenden att möjliggöra för människor att utföra naturpräglade aktiviteter inomhus.
* Fjällbesökarna söker exklusivitet
Andelen besökare som vandrar ökar. Allt fler fjällbesökare genomför allt längre vandringar och efterfrågan på ostörda miljöer långt från bebyggelse ökar. Att tälta i fjällen blir mer vanligt samtidigt som efterfrågan på bekvämlighet och god service för det betalda boendet ökar.
"Den nya fjällupplevelsen" är ett av tio forskningsprojekt, med olika perspektiv, som alla ska uppmuntra ett helhetsperspektiv på det levande fjällandskapet. Projektet är en del av "Storslagen fjällmiljö" - en deltagarbaserad forskningssatsning med syftet att skapa större förståelse för fjällvärldens konflikter och möjligheter samt att med respekt för olika perspektiv främja en hållbar utveckling. Storslagen fjällmiljö är finansierad av Naturvårdsverket men utformad av en rad fjällaktörer, myndigheter och intresseorganisationer.