Spanskadag med fokus på didaktik
2018-10-26Spanskadagen är ett årligt återkommande event som nu är inne på sitt 25:e år. Dagen är en samlingspunkt för yrkesverksamma lärare, alumner och studenter. I år samarbetar ämnet spanska med RUC - Regionalt utvecklingscentrum vid Karlstads universitet, något som väckt idéer och planer för framtiden. Spanskadagen stöttas också av Lärarutbildningsnämnden, som ett led i internationaliseringsarbetet. Årets andra Spanskadag, som anordnades under oktober, hade fokus på didaktik och reflektion.
Samarbetet med RUC har bland annat inneburit att spanska i år har kunnat anordna två Spanskadagar - en i mars och en i oktober.
- Den här gången hade vi fokus på vikten av den didaktiska reflektionen. Hur undervisar jag och varför gör jag på ett visst sätt? Det är viktiga frågor, eftersom tid är en bristvara för många yrkesverksamma lärare. För våra lärarstudenter är det viktigt att tidigt börja reflektera över hur man undervisar. De didaktiska frågorna är angelägna att diskutera eftersom de också bidrar till yrkets utveckling. Och så delade vi dagen med distansare via Zoom plattformen! berättar Pilar Alvarez, ämnesföreståndare för spanskan vid Karlstads universitet.
Spanska är ett efterfrågat ämne bland länets skolor, men det råder stor lärarbrist. Därför inleder spanskaämnet och RUC ett samarbete för att ta reda på vilket behov som finns bland länets skolor och på vilket sätt universitetet kan spela en roll för att stötta skolorna.
- Som en del av Värmlandsmodellen, planerar vi att lansera en testballong, ett experiment, i vår. Tillsammans med RUC och två kommuner i Värmland ska vi undersöka om våra lärarstudenter i spanska kan vara med och stötta i undervisningen. Det kan handla till exempel om att vara extralärare, kanske vikariera eller via nätet undervisa och ge stöd till en enskild elevgrupp, berättar Pilar Alvarez.
Värmlandsmodellen är en kompetenssamverkan mellan skola och lärarutbildning. På ett systematiskt sätt ska särskilt yrkesskickliga lärare som förstelärare och lektorer i skola och förskola involveras i undervisningen på lärarprogrammen.
Regionalt utvecklingscentrum (RUC) vid Karlstads universitet är ett formaliserat nätverk mellan universitetet och samverkanskommunerna i regionen. Nätverkets syfte är att utveckla och fördjupa arbetet med skolutveckling, lärarutbildning, forskning.