Sociala medier i fokus på CSL-dagen
2014-06-10Bloggar, delade dokument där fler kan skriva tillsammans och olika sätt att kommunicera i realtid mellan klasser och skolor borde vara en naturlig del av skolan, menar Dan Åkerlund, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och en av föreläsarna på årets CSL-dag.
– Sociala medier är både tekniska och sociala lösningar som ger lärarna en betydligt större palett när de designar sin undervisning. Dessutom finns många fler möjligheter att följa elevernas utveckling och på olika sätt stötta deras lärande, säger han.
Årets heldagskonferens som anordnades av Centrum för språk- och litteraturdidaktik, CSL, erbjöd flera spännande programpunkter för de nyfikna. Dagen började med tre parallella workshoppar som handlade om hur man på ett smidigt sätt kan använda sociala medier, muntliga redovisningar och kreativ grammatikundervisning. Eftermiddagen ägnades åt seminarier om aktuell forskning inom det pedagogiska arbetsfältet. Det huvudsakliga syftet med den årligen återkommande CSL-dagen är att få yrkesverksamma lärare och lärarstudenter att mötas, men också att skapa förutsättningar för meningsfull kompetensutveckling.
Tekniken som en hjälp i vardagen
– Det här är ett sätt att byta erfarenheter med andra inom samma arbetsområde. Just nu satsar vi till exempel mycket på att stötta och underlätta för olika typer av tekniska lösningar på våra skolor i Kil. Och då är det här tillfället jättebra att lyfta frågan men också diskutera lösningar, säger läraren och ITK-pedagogen Maureene Rundqvist.
Tillsammans med kollegan Kerstin Henningsson jobbar hon aktivt för att öka kunskaperna om de många fördelarna som finns med tekniska lösningar i grundskolan i Kils kommun. Att handgripligen lära sig hur man skaffar och anpassar en blogg i sin undervisning ser Marueene som ett jättebra sätt att avdramatisera tekniken och få fler att förstå hur tillgänglig undervisningen kan bli om man bara vågar.
– Jag tycker att vi har kommit en bra bit på väg, men det finns en hel del kvar att göra. Från början var motståndet bland lärarna relativt stort, men det har vänt och allt fler använder sociala medier i dag. Bloggar har varit ett bra och roligt verktyg för olika typer av redovisningar till exempel, säger hon.
Ett nytt sätt att kommunicera
Dan Åkerlund som höll i workshopen ”Öppna dörren mot världen!” jobbar som lärare på lärarutbildningen på Karlstads universitet. Förutom att undervisa om de pedagogiska möjligheter som tekniken erbjuder i klassrummet, forskar han också på hur förutsättningarna för lärandet förändras i en allt mer datortät skola.
– Allt fler elever har i dag en datorn som sitt främsta verktyg i utbildningen. De tekniska lösningarna ger fler sätt att lära.Vi är inte längre oberoende av tekniken och måste därför hitta ett sätt att förhålla oss till den men också använda den för en effektivare och mer anpassad undervisning som nu snart är tillgänglig för alla, alla timmar och alla dagar i veckan för alla elever och studenter, från förskola till vuxenutbildning och universitet, menar Dan Åkerlund.
Fakta om CSL – Centrum för språk- och litteraturdidaktik
CSL är en mångvetenskaplig ämnesdidaktisk miljö där forskare och lärare från flera ämnen samverkar kring ämnesdidaktisk forskning och utvecklingsarbete. Forskarna är aktiva i forskningsmiljöer vid Karlstads universitet och i nationella, nordiska och internationella nätverk. I gruppen deltar forskare och lärare från ämnena engelska, medie- och kommunikationsvetenskap, litteraturvetenskap, pedagogiskt arbete, spanska, svenska språket och svenska som andraspråk. Målet med verksamheten är bland annat att bidra till nya kunskaper inom det språk- och litteraturdidaktiska fältet
och att stimulera till utvecklingsarbete.



