Per Kristensson ny bloggare i Curie
2013-08-20Han bloggar om hur kreativa idéer kommer till och hur människor fattar beslut när de handlar. Per Kristensson är professor i konsumentpsykologi och innovation på Handelshögskolan vid Karlstads universitet och är knuten till CTF, Centrum för tjänsteforskning.
Per Kristensson forskar om två olika spår som delvis är relaterade till varandra, innovation och konsumtion.
- Det ena, och äldsta spåret, handlar om innovation. Det gäller till exempel hur kreativitet i en organisation främjas (och stjälps) samt hur idéer kommer till och hur de utvärderas. Inom det spåret har jag också gjort studier av hur icke-tekniska innovationer kommer till. Dessa drivs oftast utanför traditionella R&D-avdelningar (och handlar ofta om tjänster varför jag ofta benämner detta tjänsteinnovation).
- Det andra spåret handlar om konsumentpsykologi. En god del av våra liv spenderas som konsument där vi ofta fattar beslut om att köpa eller inte köpa något (använda något eller inte använda något). Här är jag speciellt intresserad av hur yttre variabler påverkar köp, till exempel säljarens beteende, butiksmiljön, förmågan hos säljaren att förstå vad kunden vill ha, osv. Jag är också på väg att studera hur och varför en del konsumenter väljer att engagera sig (köpa) miljövänliga produkter (som de ofta betalar mer för), berättar Per Kristensson.
Curie är en nättidning om forskning och ges ut av Vetenskapsrådet. Den bevakar aktuella forskningsfrågor och ger utrymme för debatt om forskningens villkor.
Curie hittar du på www.tidningencurie.se/