Kvalitetsrapport om statsvetenskap klar
2017-05-05Förra året införde Treklövern - Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet - en gemensam modell för att granska kvalitet på utbildningar. En första pilotomgång har genomförts för tre grupper av utbildningar, tre kluster. Och först ut med en slutrapport är klustret som rör utbildningar inom statsvetenskap.
De utbildningar som berörs i rapporten för Karlstads universitets del är kandidat-och masterexamen i statsvetenskap. Ämnet kan vara huvudämne för en kandidatexamen inom pol kandprogrammet och samhällsplanerarprogrammet eller en masterexamen masterprogrammet i samhällsvetenskap med inriktning mot statsvetenskap, masterprogrammet i regionalt samhällsbyggande och master of public administration. Studenter kan också studera mot kandidat- eller masterexamen genom fristående kurser.
Kvalitetsgranskningen bygger på ämnets självvärdering som gjordes i höstas, ett urval av fem anonymiserade uppsatser samt samtal med studenter och lärare i mars i år. Bedömargruppen har bestått av lärare och studenter från de tre lärosätena samt tre externa lärare och en representant från arbetslivet.
- Detta är den första omgången granskningar inom Treklöversamarbetet och vi är glada över att den nu är i hamn. Regelbunden granskning av utbildningar är en viktig komponent i vårt kvalitetsarbete och vi ser nu fram emot att använda rapporterna för att utveckla och förbättra de utbildningar som granskats. Utifrån de erfarenheter som gjorts kommer granskningmodellen också att utvecklas inför inför nästa omgång, säger Thomas Nilsson, vicerektor vid Karlstads universitet.
Statsvetenskap uppfyller målen
Gruppens bedömning är bland annat att statsvetenskap vid Karlstads universitet uppfyller de nationella examensmålen, att studenterna ges tillfälle att påverka sin utbildning samt att ämnet har ett omfattande samarbete med viktiga arbetsgivare. I rapporten konstaterar gruppen att ämnet har flera starka sidor, bland annat utvecklingen av undervisning och examination de senaste fem åren samt rekommenderar att integreringen av kurser och nivåer till en helhet ur studenternas perspektiv bör fortsätta. Gruppen konstaterar också att ämnets lärare uppmuntras att meritera sig i pedagogiskt hänseende, men att medvetenheten om de europeiska kriterierna för studentcentrerat lärande, undervisning och bedömning bör utvecklas.
- Arbetet har gett ett ökat fokus på kvalitetsutveckling och bedömargruppen tar upp andra aspekter än vad UKÄ gjort i tidigare utvärderingar. Vi är också glada över att bedömargruppen ger oss bra utlåtande kring till exempel utbildningens vetenskapliga grund och kontakterna med arbetsgivare, säger Arne Larsson, prefekt vid Institutionen för samhälls-och kulturvetenskap.
Under 2016 infördes en ny utvärderingsmodell för att granska kvaliteten på utbildningar vid Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet. Syftet är att både kontrollera utbildningarnas kvalitet och att bidra till kvalitetsutveckling. De tre första klustren utgör en pilotomgång. Examina grupperas i kluster, ungefär som UKÄ tidigare gjorde, och man formerar bedömargrupper för dessa, med representanter från Treklöverns lärosäten, ämnesexperter från andra lärosäten, studenter och avnämarrepresentanter. Tre pilotomgångar ska vara avslutade 2017 för att sedan utvärderas innan det slutgiltiga utvärderingssystemet fastställs.