Konsten att kunna skapa attraktiva och unika kundupplevelser
2014-10-08För att växa och överleva i dagens tuffa konkurrens måste företag och organisationer erbjuda produkter och tjänster som passar kundernas efterfrågan och samtidigt särskilja sig från sina konkurrenter. I en ny doktorsavhandling från CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, beskriver Claes Högström, utifrån ett kundupplevelseperspektiv, olika tillvägagångssätt för att uppnå detta.
- I min doktorsavhandling undersöker jag hur värde skapas i samspel mellan kund, företag och deras omvärld. Kundupplevelseperspektivet är viktigt för att förstå hur kunder avgör vad som skapar värde, samt hur företag kan stödja kunders skapande och upplevelse av värde, säger Claes Högström, forskare vid CTF.
Claes Högström har studerat företag, organisationer och kunder inom både privat och offentlig sektor. I en delstudie fokuserar han främst på hur normer, regler och resurser samverkar och utvecklas med den gemensamma förståelse som ligger till grund för olika aktörers samskapande av värde.
En annan delstudie visar hur företag använder sig av strategiska logiker för att stödja olika typer av användarvärde. Till exempel fokuserar vissa företag på sina produkters och tjänsters funktion medan andra fokuserar på den mening dess varumärke symboliserar.
Övriga delstudier ger en djupare förståelse för hur kunder värderar olika upplevelseattribut. Studierna visar hur upplevelseattribut följer en hierarkisk ordning där vissa ”måste” attribut påverkar upplevelsens relevans för kunden medan andra attribut bidrar till kundernas preferens för upplevelsen.
- Min forskning bidrar till en ökad förståelse om hur företag kan skapa strategier för att kunna tillgodose kundernas efterfrågan och samtidigt sticka ut bland konkurrenterna, säger Claes Högström.
Här kan du ladda ner avhandlingen ”Fit in to stand out: An experience perspective on value creation”
Under sin doktorandtid var Claes Högström knuten till Forskarskolan Management och IT”. Disputationen ägde rum den 23 september på Karlstads universitet. Fakultetsopponent: professor Thorsten Gruber från Loughborough University, UK.
Kontakt
Claes Högström, forskare i företagsekonomi vid CTF
054-700 25 12, claes.hogstrom@kau.se