Kamp om nya idéer för norsk destination
2017-10-02Eidsvoll 1814 är en kulturbyggnad och demokraticenter i Norge och platsen där landet grundlag undertecknades. Det är också ett populärt utlfyktsmål - med potential och en önskan att utveckla turismen ytterligare. Och var hittar man nya idéer om inte hos studenter? Innovationscampen 2017 lockade fram idéer - allt från digitala kartor till utveckling av boende.
Elin Arnell och Matilda Andersson läser sista året på turismprogrammet på Handelshögskolan vid Karlstads universitet och åkte båda på Innovationscampen.
- Det var jättekul. Det var en utmaning att jobba på tid och komma på smarta idéer för hur man skulle kunna utveckla turismen för platsen. Det var också väldigt roligt att få jobba ihop med masterstudenter från norska NBMU - Norges miljö- och biovetenskapliga universitet, berättar Matilda Andersson.
Utmaningen: Innovationer för fler besökande
Uppgiften gick ut på att hitta nya idéer, innovationer, för att utveckla och marknadsföra besöksnäringen för kulturbyggnaden i Eidsvoll i Norge. Studenterna delades in i olika grupper, jobba ihop om en idé och presentera den för en jury. Tolv grupper presenterade sina idéer och sex av dem gick vidare och fick sedan presentera sina förslag för alla.
- Den grupp jag var med i utvecklade en idé kring camping, eftersom det idag inte finns någon form av boende i närheten. Närmaste ligger över en mil därifrån och vi tänkte oss en lite finare camping, lyxcamping - eller "glamping" som konceptet också brukar kallas. När vi var där tältade vi, vilket i och för sig var mysigt, men vi tror att området skulle vinna på en finare anläggning, berättar Elin.
Matildas grupp arbetade på en idé för att få fler att återvända till Edisvoll. De flesta som kommer dit idag besöker området för första gången och återvänder inte sedan.
- Vår grupp ville utveckla området utifrån det som redan finns idag. Förbättra vandringsleder, erbjuda guidade turer, kanske minigolf med information om platsen samt en linbana. Då kan det attrahera fler familjer som också vill återvända till platsen, tror Matilda.
Den idén hörde till de sex förslag som kom till final, men gruppen fick se sig slagna av det vinnande konceptet: en digital karta med en flyktväg, en sorts korsning mellan populära Pokèmon Go och "Fångarna på fortet".
Både Matilda och Elin är helnöjda med att ha deltagit i Innovationscampen.
- Det var väldigt roligt och givande. Det skulle gå snabbt och vi jobbade i grupper ihop med människor vi inte träffat förut. Det var skarpt läge helt enkelt och väldigt kul. Det kändes också som att arrangörerna verkligen lyssnade på våra idéer och uppskattade vårt deltagande och engagemang.
Innovationscampen genomfördes i Eidsvoll 20-21 september. Sammanlagt 50 studenter från NBMU och Karlstads universitet deltog. Evenemanget arrangerades av Eidsvoll 1814, NBBMU och Karlstads universitet i samarbete med IDA projektet som ägs och drivs av Visit Värmland, Akershus, Hedmark, Värmland och Østfold. Innovationscampen stöds av EU Interreg Sverige-Norge.