Internationella modersmålsdagen uppmärksammas
2019-02-21Idag, torsdag 21 februari, uppmärksammas modersmålsdagen av en rad forskare, bland andra Andrea Schalley, professor i engelska och Susanne Duek, lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Tillsammans med kollegor vid Stockholms univeristet, Uppsala universitet, Linnéuniversitetet, Högskolan Dalarna, Göteborgs universitet, Umeå universitet och Lunds universitet, har de skrivit en debattartikel om den nedrustning av modersmålsundervisningen som sker idag.
Sverige har sedan Hemspråksreformen 1977 främjat språklig mångfald genom möjligheten till modersmålsundervisning i grundskolan och på gymnasiet. Idag är den undervisningen i praktiken högst begränsad - ungefär 40 minuter eller mindre per vecka och ofta förlagd efter ordinarie schema.
- Forskningen visar tydligt att modersmålsundervisning gynnar barns språkutveckling, utbildning och integration. Men idag ser vi allt oftare att denna undervisning dras in och motiveringen är ideologiskt färgad, utan grund eller stöd i forskningen, säger Susanne Duek, lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Hon är en av flera forskare som skrivit en gemensam debattartikel i Svenska Dagbladet om hotet mot en språklig mångfald.
I Sverige har modersmålsundervisning funnits i skolorna sedan drygt 40 år tillbaka och på ett sätt kan vi sägas ligga långt framme. Men nu blåser snålare vindar och det förs fram förslag om att avskaffa modersmålsundervisningen.
- Argumentationen är att den skulle försvåra elevers utveckling av svenskan, vilket helt går emot modern språkforskning. Istället för att minska modersmålsundervisningen borde den utvidgas, dels för barnens och deras familjers skull, dels för samhällsnyttan. Hela samhället vinner på utbildning som gör integration möjlig, menar Andrea Schalley, professor i engelska vid Karlstads universitet och även hon en av de forskare som undertecknat debattartikeln.
Läs debattartikeln i Svenska Dagbladet
Den Internationella modersmålsdagen instiftades 1999 för att påminna om alla människors rätt att fritt tala och skriva sitt modersmål. Läs mer på unesco.se