Hur ligger det till med klickjournalistiken?
2013-12-20I senaste numret av den nordiska tidsskriften för medie- och kommunikationsforskning, Nordicom review, undersöker Karlstadsforskarna Michael Karlsson och Christer Clerwall om kommersialismen håller på att ta över det informativa och publicistiska när antal klick prioriteras.
Michael Karlsson och Christer Clerwall, är docent och lektor vid ämnet medie- och kommunikationsvetenskap på Karlstads universitet. De har i sin undersökning intervjuat och jämfört DN och SvD, Expressen och Aftonbladet samt två public service-kanaler, SVT och Sveriges radio. Grundfrågan är om det informativa och publicistiska i artiklar på webben nedgraderas till förmån av antal klick.
En artikel kan få annan prioritering
Det visar sig att det inte riktigt är så. I alla fall inte än. Som förväntat bryr sig Public service-kanaler minst om klick medan de blir allt viktigare för de kommersiella tidningarna. Ändå kan man inte säga att klickräkningarna styr det journalistiska arbetet, men att de leder till att vissa artiklar prioriteras framför andra. En artikel som ansetts vara viktigt kan helt enkelt prioriteras om.
En annan effekt som undersökningen visar är att papperstidningarnas traditionella roller kastats om. På webben har kvällstidningarna trogna läsare som köper hela paketet medan de prenumererade morgontidningarna mer lockar läsare med enstaka artiklar.
Undersökningen är gjord för två år sen. Skulle resultatet se annorlunda ut om man gjorde om den idag?
- Ja, jag tror det, säger Michael Karlsson. Det blir alltmer viktigt med klick och automatiserade processer som följer trafikströmmarna. Inte minst mot bakgrund av att det finns färre och färre journalister på redaktionerna, men det publiceras lika många eller fler nyheter.