Hot och engagemang i media
2019-02-25Journalistiken har de senaste åren sett ett ökat engagemang i digitala medier, både positivt och negativt. Ett forskningsprogram vid Karlstads universitet, finansierat av Anderstiftelsen, undersöker närmare hur engagemanget tar sig uttryck och på vilket sätt branschen kan arbeta för att skapa en mer konstruktiv dialog med sin publik.
De senaste åren har attityd och ton i digitala medier blivit ett hett debattämne, inte minst kring nyheter och journalistik. Många reaktioner är rena känsloyttringar som inte nödvändigtvis berör händelserna som avhandlas utan snarare riktar in sig på journalistens eller publikationens agenda. Detta både på gott och ont: en av journalistikens uppgifter är att engagera och väcka debatt, och möjligheterna att göra det har med sociala medier blivit betydligt större. Men med ökat engagemang kommer också negativa reaktioner, konspirationsteorier och hot.
Hot och trakasserier ökar
Forskningsprogrammet "Känslan av nyheter: affekt, engagemang och gemenskap i det digitala medielandskapet" leds av Henrik Örnebring och Michael Karlsson, båda professorer i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet.
- I vårt förra projekt, då vi undersökte vad som händer när media drar tillbaka resurser, kom det ofta upp att folk som konsumerar nyheter ger uttryck för vad de känner för en nyhet på en helt annan nivå än tidigare, säger Henrik Örnebring. Det är inte nödvändigtvis fel, men de känslomässiga reaktionerna ger idag upphov till hot och trakasserier på en annan nivå och med en annan frekvens än tidigare.
Forskningen på området är sparsam, men det blir mer och mer aktuellt. Det ligger i nyhetsbranschens intresse att väcka engagemang. När branschen pratar om engagemang är det med positiv värdeladdning – men det förekommer också många negativa reaktioner, ibland rena hot och trakasserier. Programmet kommer att jobba nära journalister som upplever hela spektrat av affektreaktioner och undersöka hur nyhetsbranschen kan arbeta för att minska dessa reaktioner och bidra till rimligare känslomässiga reaktioner och en mer konstruktiv dialog.
- Problemet med hot och trakasserier har idag blivit vardagsmat, säger Henrik Örnebring. Det som var oacceptabelt för 20-30 år sedan är en del av jobbet. För vissa journalistgrupper har det förstås alltid förekommit i någon form: jobbar du med brottslighet eller i farliga områden så får du ofta utstå hot. Men idag kan du bli hotad till döds om du skriver om bantning eller om sport.
Inte bara negativa reaktioner
Det går inte att säga att de här reaktionerna är övervägande negativa, menar Henrik Örnebring:
- Det kan vi inte påstå med någon säkerhet. Det finns också mycket positivt. För att ta ett exempel var det övervägande positiv kommunikation i sociala medier under flyktingkrisen. Nätverkande känsloreaktioner har mycket positiv potential. Engagemanget är ju också ett positivt laddat ord. För några år sedan jagade man klick och delningar i sociala medier. För de traditionella massmedierna har det inte riktigt fungerat, så nu har det svängt och de stärker sina prenumerationsmodeller istället. Då handlar engagemanget om något annat. Dessutom kan medier själva driva kampanjer för frågor av olika slag.
Om projektet
Projektet ”Känslan av nyheter: affekt, engagemang och gemenskap i det digitala medielandskapet” finansieras av Anderstiftelsen med 14,7 miljoner kronor under 2019-2022. Forskargruppen NODE, The Ander Center for Research on News and Opinions in the Digital Era kommer därmed få utrymme för forskningstid för flera forskare, två doktorander, en postdoktortjänst samt internationella samarbeten med University of Leeds och University of Minnesota.
- Just nu är vi i uppstartsfasen och tar steget från vårt förra projekt till det nya, säger Henrik Örnebring. Vi ska nu påbörja rekryteringen och hoppas ha en lektor, en postdok och en doktorand på plats innan sommaren. Vi undersöker just nu också vilka aktörer i branschen vi ska jobba med. En av dem kan bli Medieinstitutet Fojo, som tidigare visat stort intresse för vårt arbete. Inom kort kommer vi att göra ett informellt besök och undersöka möjligheterna till ett samarbete
Kontakt
För mer information, kontakta Henrik Örnebring på henrik.ornebring@kau.se eller 054-700 16 42.