Handelshögskolan går vidare mot ackreditering
2019-02-25Handelshögskolan har blivit godkända för nästa steg i processen mot ackreditering. Det meddelande AACSB, The Association to Advance Collegiate Schools of Business, i förra veckan.
Arbetet med ackrediteringen innebär att Handelshögskolan ska kunna visa en förmåga att bygga ett kvalitetsledningssystem som stöd för utveckling av verksamheten. AACSB arbetar globalt med kvalitetssäkring och utveckling av ekonomiutbildning i bred bemärkelse och har över 1600 medlemsorganisationer. En ackreditering innebär ett utvecklingsarbete som förväntas ta mellan fem och sju år.
Sedan Handelshögskolan lämnade in sin självvärdering i juni 2017, har den första uppdateringen nu godkänts och gått vidare till steg två. Under förra året har fokus varit på att säkerställa och följa upp Handelshögskolans gemensamma lärandemål. Utbildningsprogrammen, har utformats så att studenterna har möjlighet att nå de färdigheter och förmågor som kännetecknar Handelshögskolans mål. I arbetet implementeras principer för hållbar utveckling, jämställdhet och likabehandling samt samverkan och internationalisering.
- Vi bedriver en systematisk verksamhetsutveckling, något som fungerar även för kvalitetsarbetet inom Treklövern och UKÄ:s granskningar. Men till skillnad från att bedriva olika utvecklingsinitiativ parallellt och fristående, arbetar vi inom AACSB kontinuerligt med hela program som utgångspunkt. Vi följer studentens resa genom hela utbildningen - från studiestart till alumn och samarbetspartner. Och vi mäter även de förmågor och färdigheter som vi i Handelshögskolans mål anger att våra studenter ska få med sig som en ansvarstagande och professionell person: ledarskapskvaliteter, skriftlig och muntlig kommunikation, att tänka kritiskt och inte minst kunna omsätta sina kunskaper i praktisk handling, berättar Marie-Therese Christiansson, proprefekt vid Handelshögskolan och ansvarig för kvalitetsarbetet.
Nu väntar fortsatt utveckling och ytterligare uppdateringar till AACSB, innan det är dags för platsbesök av den internationella bedömningskommittén.
- En ackreditering är viktig, inte minst för våra interna processer. Medarbetarna på Handelshögskolan gör ett väldigt gott jobb med erfarenhetsutbyten över program- och ämnesgränser. En ackreditering har även stor betydelse för vårt internationaliseringsarbete och är ofta en förutsättning för avtal om utbyte med andra universitet. Dessutom stärker en ackreditering vårt varumärke och på sikt ökar detta vår förmåga att attrahera nya studenter och medarbetare som delar vår ambition, säger Martin Löfgren, prefekt vid Handelshögskolan.
Läs tidigare artikel om kvalitetsprocessen inom AACSB
Läs mer om AACSB