Hallå där, Lotta Braunerhielm, lektor i kulturgeografi...
2017-01-31... Digitalisering och besöksnäring heter ett projekt som du jobbar med – vad handlar det om?
- Digitala medier kan berika och fördjupa besöksnäringen i Värmland, något som vi har tagit fasta på i pilotprojektet ”Digitalisering och besöksnäring”. Nu är vi halvvägs in i projektet och har genomfört fördjupade studier av två besöksmål, Långbans gruvby och Vildmark Värmland i Torsby. Vi har intervjuat olika personer på platserna och runtomkring, läst dokument, fångat upp historiska berättelser och skildringar, sett filmer, tittat på foton och läst vad som skildras i böcker – allt för att fånga platsernas historiegeografi. I studien finns ett inbyggt kritiskt förhållningssätt. Det betyder att det som digitaliseras ska ha en lokal förankring och lyckas fånga fler perspektiv än de traditionella. Det finns mycket information om männens arbete och tillvaro, men inte lika mycket om vardagsliv eller kvinnors och barns liv i historien. Vi ska också titta närmare på hur vi kan berätta historien om platsens betydelse utifrån dagens verklighet. Varför är en plats viktig även idag?
Vad kan det leda till konkret?
- Analysen är underlag för nästa fas – en utvecklings- och innovationsprocess tillsammans med den digitala byrån Sticky Beat. Vi genomför tre workshopar med olika aktörer som har kopplingar till platserna. Två workshopar är genomförda och den tredje ska vi köra i februari.
Vilka deltar i workshoparna?
- Det är olika aktörer som på något sätt har anknytning till besöksmålen, till exempel Filipstads och Torsby kommuner, länsstyrelsen, Värmlands museum, Bergsskolan, Vildmark Värmland samt Långbans Gruvby med teater och caféverksamheter.
Vad ska utvecklings- och innovationsprocessen leda till?
- Ja, det beror en del på resultaten från träffarna. Analysen och workshoparna genererar idéer som utvecklas i innovationsprocessen. Resultatet blir både en metodutveckling och framtagande av en konceptskiss för hur besöksmålen kan förhöja upplevelsen med hjälp av exempelvis digitala applikationer. Det kan handla om att jobba fram digitala upplevelser som både lockar till besöksmålen och fördjupar besöken. Ett spel som kan förklara betydelsen av Långbans gruvor för skolbarn eller ett hologram som berättar om flottningen på Klarälven, är två exempel som har kommit upp. Det har visat sig vara bra att jobba med båda besöksmålen samtidigt, det ger inspiration till deltagarna och processen. Vi ser en klar möjlighet att besöksnäringen kan dra nytta av digitaliseringen och skapa nya typer av upplevelser. Besöksnäringen domineras av små företag, ibland enmansföretag, och har därför svårt att följa med i den digitala utvecklingen. Här behövs ny forskning och kunskapsspridning till branschen.
När ska projektet vara klart?
- Vi jobbar i en trestegsraket. Pilotprojektet pågår till siste mars. Nästa fas börjar 1 april, ett projekt som pågår under ett år och som finansieras av Besöksnäringens Forsknings- och Utvecklingsfond. Vi jobbar med planen för fas III, en ansökan om ett flerårigt genomförandeprojekt.
Pilotstudien är en del av Akademin för smart specialisering, ett forsknings- och utvecklingssamarbete mellan Region Värmland och Karlstads universitet. Pilotstudien har kopplingar både till den starka forskarmiljön Geomedia och till CRS – Centrum för forskning om regionalt samhällsbyggande. Förutom Lotta Braunerhielm deltar även Linda Ryan Bengtsson, lektor i media och kommunikationsvetenskap, Laila Gibson fil doktor i sociologi och konsult samt företaget Sticky Beat med Andreas Stjärnhem.