Det offentliga ledarskapets utmaningar
2012-11-20Höstkonferensen om offentligt ledaskap handlade denna gång om hur man kan hantera
många olika värden och lojaliteter. På senare år har det talats mycket om ett värdebaserat ledarskap. Vari består egentligen detta? Vad kännetecknar egentligen ledarskapet idag? Vilka särskilda utmaningar finns för det politiska ledarskapet?
- Deltagarna på konferensen var från offentlig förvaltning i Sverige och Norge, många av våra tidigare studenter på Master of Public Administration kom, säger P.O. Norell, universitetslektor i statsvetenskap. Det var nästan exakt 200 deltagare och majoriteten kom från Norge. Vi fick mycket positiva kommentarer, särskilt frågor om värdebaserat ledarskap fångar många, men också diskussionen om skillnader i kraven på ledarskap på olika nivåer, alltifrån det politiska till mera direkt i anknytning till service.
En av konferensens föreläsare var Tor Busch, professor i företagsekonomi, Högskolan i Sörtröndelag, Trondheim. Tor Busch är en av Nordens ledande forskare och läroboksförfattare inom fält som den offentliga sektorns förändring, ledarskap och strategi, organisationsteori samt förvaltningsekonomi. Han har precis publicerat boken "Verdibasert ledelse i offentlige profesjoner".
Dagens utmaningar för offentligt ledarskap
Kraven på den offentliga ledaren är stora. Den offentliga sektorn ska vara demokratiskt styrd. Den rymmer ett antal olika och ibland konfliktande mål. Politiska beslut ska verkställas. Vidare finns krav på rättssäkerhet, den offentliga sektorn är inte bara en servicegivare utan också en myndighet som ska tillämpa lagar. Förvaltningen förväntas tillföra sakkunskap och i ledarskapet ligger att hantera starka professioner. Till detta kommer en viktig roll i utvecklandet av samhället, vilket många gånger sker i samverkan med andra aktörer.
Förebilder i privat sektor
Under lång tid har fokus varit på att förbättra produktivitet och effektivitet. Den tidigare organisationen uppfattades som alltför byråkratisk, stelbent och därmed ineffektiv. Många initiativ har utgått ifrån att det finns mycket att lära i privat sektor genom att skapa eller efterlikna marknader. Där finns en tradition att konkurrera och på att tillgodose kunders önskemål. Genom att införa valfrihet för brukare och konkurrens mellan producenter har många sökt skapa en ökad effektivitet. Kritiker har hävdat att detta lett till en återbyråkratisering och centralisering. Viktiga delar av offentlig verksamhet riktas mot svaga grupper, grupper som kan ha svårt att leva upp till en roll som initierad kund eller brukare.

