Dagspressens kärlek till tryckpressen förödande
2013-03-22Den regionala dagspressen tycks vara fast i en långsamt nedåtgående spiral. De känslomässigt starka banden till tryckpressen och papperstidningen lägger hinder i vägen för nya möjligheter i ett digitaliserat nyhetsflöde. Kärleken till papperstidningen och tryckpressen kan bli den regionala dagspressens undergång, menar Claes Thorén i en ny avhandling.
Claes Thorén avlade nyligen sin doktorsexamen i informatik vid Karlstads universitet. Han har studerat två regionala dagstidningar ur ett organisationsperspektiv: hur tänker tidningarna kring förändring och hur påverkar organisationskulturen viljan och förmågan att förändra?
-Jag ville ta reda på vad det är som gör att branschen förändras så långsamt. Vad är det som gör att papperstidningen är i fokus och webbredaktionen fortfarande jobbar med små resurser och små marginaler? Det är inte enbart en fråga om att införa en ny affärsmodell, för då hade problemet redan varit löst, menar Claes Thorén.
Tryckpressen i fokus
Claes Thorén har bland annat intervjuat chefer på Värmlands folkblad och Nya Wermlandstidningen, men tror att resultatet i avhandlingen kan appliceras på de flesta av landets regionala dagstidningar.
-Man kämpar mellan å ena sidan en ideologi för hur nyheter måste produceras och å andra sidan ett vinstkrav. Tryckpressen är navet kring vilken all nyhetsproduktion kretsar. Papperet som medium har blivit ett sätt att förmedla professionalitet, trovärdighet och den journalistiska identiteten - eftersom det bara är professionella organisationer som har råd och resurser att publicera på papper. Många tror att man gräver sin egen grav om man lägger ut för mycket på webben.
Statistik visar på sjunkande upplagor för dagspressen och det är svårt att få intäkter via nätet.
-Bara för att nyhetsförmedlingen byter medium betyder det inte att journalistiken upphör. Den tryckta tidningen står idag för merparten av intäkterna, den står för det mesta av annonsförsäljningen. Här gäller det att tänka om och hitta nya sätt att få intäkter via webben och lära om såväl säljare som kunder, hävdar Claes Thorén.
In med kundperspektivet
Ett framgångsrikt exempel finns i Norge. Där säljer en regional dagstidning inte längre enbart en papperstidning utan ett paket av nyhetstjänster – för webb, för smarta telefoner och för pappersprodukten.
-Den regionala dagspressen måste föra in kundperspektivet och skriva nyheter som läsarna vill ha, inte bara det som generar priser och beundran från journalistkollegorna. Syftet kan inte vara att trycka en papperstidning, det måste vara att producera nyheter utifrån ett plattformsperspektiv. Tidningarnas ledningar är fullt medvetna om utmaningarna, men det sitter mycket gammalt i väggarna, menar Claes Thorén.
Avhandlingen har dragit till sig intresse från ett förlag i New York som vill ge ut den i bokform. Avhandlingen heter ”Print or Perish? A study of Inertia in a Regional Newspaper Industry” och kan sökas på Karlstads universitetsbibliotek