Barn utvecklar sina sociala resurser i förskolan
2013-10-17Redan i förskolan lär sig våra barn att umgås i grupp. Devisen ”alla får vara med” används flitigt och barnen delas ofta upp i grupper för att de ska leka med olika kompisar. Men vill barnen alltid umgås med varandra och vad är det som krävs för att få bli en del av gruppen? Det har Lovisa Skånfors, doktor i pedagogik, tittat närmare på.
På förskolan gör barn det mesta tillsammans – de har samling, de äter, leker ute och inne och vilar. Men får barnen själva bestämma vill eller får de ibland inte vara med. I sin studie har Lovisa Skånfors sett att ålder, etablerade relationer mellan barnen och att vara bra på någonting har betydelse för barns möjligheter att vara populära och få vara med.
- De yngsta har ibland svårare att vara med i lek och göra sig populära, säger Lovisa Skånfors, doktor i pedagogik. Sen kan det vara så att en del barn känner varandra lite mer vilket gör att de helst leker med varandra och har svårt att släppa in andra. Jag har också sett att barns popularitet beror på om de är bra på något. En annan iakttagelse är att en del barn ibland drar sig undan – de gömmer sig i ett annat rum, bakom en bok eller kanske bakom en möbel. De vill förmodligen vara lite för sig själva en stund vilket det också fanns en förståelse för bland personalen.
Insikt om sociala sammanhang
Lovisa Skånfors studie, som genomförts i en svensk förskola bland 3-5-åringar under sammanlagt ett och ett halvt års tid visar resultat som lutar åt vissa slutsatser.
- Mina resultat antyder att barn tillsammans utvecklar insikt om vad som krävs för att delta i sociala sammanhang, inledningsvis i förskolan men också inför det fortsatta livet i samhället. Du behöver, precis som i förskolan, vara i en viss ålder för att få göra saker – som att till exempel ta körkort. Du måste ha tillgång till sociala nätverk för att kunna delta i olika sammanhang, och de kompetenser du har är viktiga när du sen till exempel ska söka jobb.
Lovisa Skånfors disputerade 27 september med sin avhandling "Barns sociala vardagsliv i förskolan".