Barn läser bilder med kroppen
2013-04-29Sagostunden på förskolan brukar vara en uppskattad aktivitet. Oftast är det förskolläraren som läser och barnen lyssnar. Men hur blir det om det är barnen som berättar vad de ser? Små barn använder inte så många ord - de använder kroppen när de kommunicerar.
Hanna Thuresson som till vardags jobbar som förskollärare i Örebro har deltagit i den nationella Forskarskolan för förskollärare: Barndom, lärande och ämnesdidaktik. På Karlstads universitet är hon den första i forskarskolan att ta ut sin licentiatexamen och har gjort en studie om hur de yngsta barnen kommunicerar med bilder.
- Jag har följt en grupp ett- och tvååriga barn på en avdelning under två månader. Genom att bland annat filma har jag velat se hur de kommunicerar om bilder i böcker, hur de väljer ut bilder som sätts upp på en tavla allteftersom sagan berättas och hur de använder en applikation på en pekskärm.
Vilka slutsatser kan då dras utifrån studien?
- Barnen kommunicerar med kroppen och skapar mening med bilderna med hjälp av gester, blickar och pekanden – de är med, med hela kroppen! Barns fokus i kommunikation om bilder handlar om att göra sig förstådd och skapa mening med hjälp av de resurser som finns tillgängliga. Detta är beteenden som jag sett i mitt arbete och nu också kan koppla teorier till.
Hanna Thuresson kommer efter sin tid i forskarskolan att ingå i en grupp inom Örebro kommun som arbetar med skolutveckling.
- Jag kommer att fortsätta att arbeta som förskollärare men också som kvalitetsutvecklare för förskolan. Det är roligt att även förskolan ses som något att utveckla och jag hoppas att jag ska kunna vara med och bidra.
- Hanna Thuressons licentiatavhandling är ett gott exempel på hur vetenskaplig grund kan stärkas i förskolan och skolans verksamhet, säger Staffan Henningsson, projektkoordinator inom Örebro kommun. Hennes studier har varit en del i Örebro kommuns långsiktiga satsning att höja kvaliteten i verksamheten för att fler barn och ungdomar ska nå målen. Hanna är nu en av 14 pedagoger som ingår i Örebro kommuns kvalitetsutvecklargrupp. Det ger förutsättningar för att hennes kunskaper kommer att komma lärare i förskola och skola till del.
Forskarskolan för yrkesverksamma förskollärare: Barndom, lärande och ämnesdidaktik har initierats av utbildningsdepartementet och finansieras av Vetenskapsrådet och Kammarkollegiet. Den är ett nationellt samarbete mellan Malmö högskola, Göteborgs, Karlstads och Linköpings universitet.