Annorlunda examination för fastighetsekonomer
2013-05-20Förstaårsstudenterna vid Handelshögskolans fastighetsekonomiprogram har ett annorlunda inslag i sin examination. På kursen Redovisning och styrning får de göra en muntlig presentation, där indelade grupper argumenterar för om huspriserna i Sverige kommer att stiga alternativt sjunka.
Studenterna samlar uppgifter som stödjer en påtvingad uppfattning om vart framtida villapriser i Sverige är på väg. Det mynnar ut i en presentation där argumenten ska försvaras gentemot en opponentgrupp. Förutom rent praktisk sammanställande av material ger det även studenterna erfarenhet av att tala inför en större grupp.
- Oavsett vilken karriärsinriktning vi väljer så kommer det att innehålla väldigt mycket personlig kontakt. Därför är det viktigt att få erfarenhet av att tala inför människor. Det är A och O att kunna uttrycka sig vilket gör det här till ett mycket välkommet inslag i utbildningen, säger studenten Lucas Wirén.
Det är något som programledaren Tommy Bergquist håller med om.
- I utbildningsplanen finns ett tydligt mål, som säger att studenten ska visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.
Uppskattat bland studenterna
Kursen Redovisning och styrning är en kurs på 18 högskolepoäng och studenterna uppskattar att de inte behöver tenta av samtliga högskolepoäng skriftligt.
- Jag tycker att det här är ett bra sätt att fördela examinationsuppgifterna, kul att få kombinera skriftliga examinationer med muntliga, säger Lucas Wirén.
Muntlig examination
- Det är ofta lätt att endast examinera skriftligt eftersom det ger ett lättare underlag för att utvärdera på ett rationellt sätt, menar Tommy Bergquist. I de fallen där en muntlig presentation görs är det oftast det skriftliga underlaget som bedöms samtidigt som den muntliga presentationen får en "ska-endast-göras-karaktär". Den här examinationen skiljer sig då det muntliga framträdandet ligger till grund för betyget. Här måste studenterna aktivt delta i diskussionen och argumentera för sin sak.
Uppgiftens karaktär tvingar studenterna att tänka över hur de ska lägga upp sin argumentation och genom oppositionsmomentet förstår studenterna att det finns andra rationella argument som talar för en annan utveckling än den de själva argumenterar för.
- Att studenterna direkt får feedback på både innehåll och sin individuella prestation är uppskattat och värdefullt, avslutar Tommy Bergquist.