Licentiatseminarium i kulturgeografi
Patrik Magnusson försvarar sin licentiatuppsats ”Geografilärares ämnesförståelse. Ämnesdidaktiska berättelser som reflektionsarena skapar kunskap om skolans geografi”.
Licentiatuppsats Magnusson 2023:32
Nedan följer en kort beskrivning av innehållet (ur baksidestexten):
Kunskaper om och perspektiv på skolämnet geografi är viktiga när relationen mellan lärare och ämne sätt i fokus, särskilt om lärares ämnesspecifika förståelse betraktas som bärande för hur geografiämnet blir till i skolan. Syftet med denna studie är att utforska hur geografilärares ämnesspecifika förståelse kommer till uttryck och kan förstås när lärare själva får reflektera över ämnet och undervisningen. Resultaten visar på en bred variation i hur lärare förstår och resonerar om det egna ämnet. Analysen uppvisar skillnader i hur denna förståelse kan tolkas där två av fynden rör hur vardagens geografier inkluderas samt geografiämnets roll som beredskapsämne. Till det förs en diskussion om det ömsesidiga beroendeförhållandet mellan vad lärare upplever som möjligt och tillåtet, den kapacitet de har att agera, samt geografilärarens roll som medskapare av ämnet.
Händelsen är öppen för allmänheten.
Medverkande
- Mikael Ring, opponent, docent, Göteborgs universitet
Upplysningar
- Thina Wallin
Telefon: 0733016378
E-post: thina.wallin@kau.se