Docentföreläsningar vid Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Den 17 oktober bjuder fakulteten för humaniora och samhällskunskap alla intresserade att lyssna till docentföreläsningar.
Vem är en läsare? Om arbetarmän, läsning och identitet
09.00-9.45 Stig-Börje Asplund, pedagogiska studier
Stig-Börje Asplund diskuterar och utmanar bilden av den icke-läsande arbetarpojken och arbetarmannen. Vad gör arbetarpojkar och arbetarmän med de texter de möter utifrån männens perspektiv, och genom en vidgad syn på såväl text som läsning?
Behöver vi klassrummet egentligen? Lärande och skriftspråkande i den digitaliserade skolan
09.45–10.30 Marie Tanner, pedagogiska studier
Svenska klassrum idag är i allt högre grad uppkopplade genom olika slags digitala resurser. Det förändrar förutsättningar för såväl lärares och elevers interaktion som för informations- och kunskapshantering. På vilket sätt leder digitaliseringssträvanden i den svenska skolan till att klassrummet som plats för lärande och undervisning i grunden förändras? Behöver vi egentligen klassrummen idag, och vad ska vi i så fall ha dem till? Det är frågor som diskuteras med utgångspunkt i forskningsprojektet "Uppkopplade klassrum".
#hursvårtkandetvara?
10.30- 11.15 Johan Quist, företagsekonomi
Hur ser mötet mellan medborgare och olika organisationer i offentlig sektor ut? En insikt är att man genom att vandra i medborgarens skor ser saker annorlunda än inifrån förvaltningens funktioner. Det som vid första anblicken framstår som rationellt kan ibland visa sig vara högst irrationellt.
Lärardilemman i musik
13.00–13.45 Daniel Mateos-Moreno, musikpedagogik
Varför bryr man sig om musik, och därmed om musikpedagogik? Vad är musik, egentligen? Hur kan en lärare i musik motivera sina elever? Är musikundervisning en konst eller ett hantverk? Daniel Mateos-Moreno presenterar sig, sin egen musik och ger insikter om sin verksamhet.
Information Systems in Healthcare
13.45–14.30 Bridget Kane, informatik
What is Information systems in healthcare and what is the latest research with regard to information communication and collaboration among hospital-based medical teams? The importance of the design of systems that support clinicians in their work, and the implications for inappropriate design will also be discussed. What are the future directions in the development of information technology for healthcare? What are the expectations for research in the application of technology in health care?
In English
The Second World War, imperial and colonial nostalgia: The North Africa Campaign and battlefields of memory
14.30–15.15 Eva Kingsepp, medie- och kommunikationsvetenskap
The lecture is based on a contrapuntal reading of ten British documentary films about the Second World War North Africa Campaign, and data from qualitative interviews collected during ethnographic fieldwork in Egypt. The common elements between the two national narratives indicate a possibly fruitful way to use nostalgia in a shared popular memory culture about the war years, including postcolonial aspects.
In English