Disputation i socialt arbete
Victoria Lönnfjord försvarar sin doktorsavhandling i socialt arbete, "Social stressors and their association with psychosomatic problems among adolescents: Implications for school social work"
Doktorsavhandling Lönnfjord 2021:32
Nedan följer en kort beskrivning av innehållet (ur baksidestexten):
Social stress occurring at and outside school can result in mental health problems and increase social inequalities. Reducing or mitigating social stressors may reduce future social and health problems. In order to prevent health problems and to promote well-being among adolescents, school social work needs to be guided by knowledge about the interplay between social conditions and risk and protective factors at school, as well as outside school. The overall aim of this thesis was to investigate associations between family-, school- and individual-related social stressors and adolescents’ psychosomatic problems, and which factors might moderate these associations. Conclusions based on the results are that school social workers should focus on strengthening students’ self-efficacy and target schoolwork pressure and academic achievement expectations. Special attention needs to be paid to girls and adolescents living with a single parent or no parents. Further conclusions are that social support from school staff is important in relation to students’ self-reported psychosomatic problems, irrespective of students’ bullying victimization. Furthermore, the Swedish version of the General Self-Efficacy Scale is a valid and reliable measure to use among adolescents.
Händelsen är öppen för allmänheten.
Medverkande
- Patrik Karlsson, opponent, professor, Stockholms universitet
- Ingrid Höjer, betygsnämnd, professor, Göteborgs universitet
- Sara Högdin, betygsnämnd, docent, Högskolan i Halmstad
- Per Tillgren, betygsnämnd, professor emeritus, Mälardalens högskola
Upplysningar
- Jennie Särnmark
Telefon: 076 101 1543
E-post: jennie.sarnmark@kau.se
Det kommer vara möjligt att delta på disputationen via Zoom. Vänligen följ instruktionerna nedan för att delta via Zoom:
- Använd denna länk för att delta.
- Logga in tidigast kl. 09.45 och senast kl. 10.00
- Stäng av din mikrofon och kamera. Under disputationen är det endast respondent, opponent och betygsnämnd som är tillåtna att använda mikrofon och kamera. Därefter kommer ordförande att erbjuda övriga åhörare att ställa frågor till respondenten.
- Teknisk support kommer endast att erbjudas till opponent och betygsnämndsledamöter.