Slutrapport från granskning av examina inom kluster 13
2017-05-11Nu är slutrapporten klar för universitetets examina inom kluster 13, vilken innefattar examen inom kemiteknik, energi- och miljöteknik, byggteknik, lantmäteriteknik och geografisk IT. Utbildningsutvärderingen har genomförts inom Treklöversamarbetet, det vill säga Linnéuniversitetet, Mittuniversitetet och Karlstads universitet.
- Utfallet ser betryggande ut för Karlstads universitets del. Naturligtvis finns förbättringsområden, men vi är på rätt väg kan jag tycka säger Magnus Lestelius, utvärderingsansvarig. Bedömargruppen lämnar en rad rekommendationer som vi får ta till oss och arbeta vidare med i vårt kvalitetsarbete.
Utvärderingen av examina inom kluster 13 har pågått under perioden 19 september 2016 till 2 maj 2017, med underlag i form av självvärderingar, självständiga arbeten och platsbesök.
Kvalitetsdrivande utvärderingssystem
- Bedömargruppens rekommendationer är avsedda att fungera som kvalitetsdrivande och innehåller därför goda exempel som med fördel kan lyftas fram och spridas, säger Magnus Lestelius. Rekommendationerna karakteriseras enligt kan, bör och måste åtgärdas. I vårt fall innebär det att åtgärder behövs på flera plan, såväl lärosätes., fakultets- som ämnesnivå. På det stora hela handlar mycket om att hålla i och arbeta vidare längs den utvecklingsriktning vi valt på lärosätet och att stödja ämnena i det som åligger dem.
Rapporten är strukturerad enligt lärosätesgemensamma, ämnesgemensamma och rekommendationer om enskilda examina då observationer gjorts för alla dessa nivåer. Särskilt i självvärderingar och vid platsbesök ger det uttryck för hur kvalitetssystem fungerar och hur lärandemålsuppfyllelsen uppnås.
Pilotomgång av utvärderingssystem
Under 2016 infördes en ny utvärderingsmodell för att granska kvaliteten på utbildningar vid Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet. Syftet är att både kontrollera utbildningarnas kvalitet och att bidra till kvalitetsutveckling. De tre första klustren utgör en pilotomgång. Examina grupperas i kluster, ungefär som UKÄ tidigare gjorde, och man formerar bedömargrupper för dessa, med representanter från Treklöverns lärosäten, ämnesexperter från andra lärosäten, studenter och avnämarrepresentanter. Tre pilotomgångar ska vara avslutade 2017 för att sedan utvärderas innan det slutgiltiga utvärderingssystemet fastställs.