Skolsamverkan om klimatrelaterade risker
2016-02-11En hållbar samhällsutveckling förutsätter att barn och ungdomar är medvetna och har kunskaper om hur våra samhällen påverkas av det förändrade klimatet. CCS, Centrum för klimat och säkerhet inriktar sig särskilt i sitt samverkansarbete på att öka deras metvetenhet om klimatrelaterade risker.
Glädjande nog råder inget tvivel om att barn och ungdomar faktiskt är intresserade och engagerade av de här frågorna. För att undersöka om CCS pedagogiska verktyg Floodville och Vattenköping kunde skapa ett mervärde i elevers lärprocesser, genomfördes under hösten 2015 ett samverkansprojekt mellan CCS och klass 8G på Tegnérskolan i Säffle kommun. Klassen arbetade med ett ämnesöverskridande temaarbete om klimat och väder, där ett studiebesök hos oss utgjorde en del i arbetet.
Mervärde och inspiration i undervisning
Ett annat exempel på vad samverkansarbete mellan skola och akademi kan leda till synliggörs i en film som klass 6 på Koppoms skola gjort. Filmen är ett resultat av det temaarbete som klassen arbetade med under läsåret 2015/2016, där ett studiebesök hos oss på CCS var del av förberedelseaktiviteterna. Deras lärare Lisbeth Öjstrand och Ulrika Guldbrandsson vågade prova nya sätt att undervisa, och att eleverna lärde sig en hel del går inte att ta miste på.
Här en film från ett besök med elever ifrån Lillängsskolan på Hammarö:
Mera information på kau.se/klimat-och-sakerhet