Sjuksköterskan som patientens företrädare
2013-04-16I en ny avhandling från Karlstads universitet undersöks sjuksköterskors företrädarskap för äldre patienter i svensk kommunal hälso- och sjukvård. Särskilt patienter som drabbats av långvarig sjukdom och åldersförändringar kan vara i behov av en person som företräder dem och deras rättigheter.
- Genom att belysa företrädarskap för äldre patienter hoppas jag öka intresset för sjuksköterskors företrädarskap och att medvetandegöra sjuksköterskor, patienter, närstående, chefer och beslutsfattare om företrädarskap som en del av omvårdnad, säger Anna Josse Eklund, som nyligen disputerade i omvårdnad vid Karlstads universitet.
Äldre patienter kan vara särskilt sårbara
Äldre personer kan vara speciellt sårbara på grund av långvarig sjukdom, nedsatt kognitiv förmåga och andra förändringar som åldrandet kan medföra, och kan därmed ha svårigheter att kommunicera sina behov och önskemål. Därför kan de vara i behov av en person som företräder dem och deras rättigheter. Företrädaren kan vara en närstående, en sjuksköterska eller annan person inom hälso- och sjukvården som känner patientens behov och önskemål.
Sjuksköterskors företrädarskap för äldre patienter har studerats i begränsad omfattning tidigare och har då beskrivits som att respektera patienters grundläggande behov såsom autonomi, värdighet och integritet. Sjuksköterskor kan företräda äldre patienter när de bevakar patienters rättigheter och främjar deras välbefinnande eller när de till exempel hjälper patienter att få tillgång till olika former av service, påskyndar installationer av hjälpmedel och underlättar kommunikation mellan patienter och andra vårdgivare.
Viktigt att upprätthålla sjuksköterskornas yrkeskompetens
Avhandlingens resultat visade att både sjuksköterskor och chefer visade positiva attityder till företrädarskap, framför allt för oförmögna patienter.
- Slutsatsen i min avhandling är att ju mer kompetenta sjuksköterskor skattar sig vara, desto mer positiva attityder har de till företrädarskap, säger Anna Josse Eklund. Sjuksköterskor uppfattar att de behöver kunskap och erfarenhet för att känna sig trygga att företräda patienter. Detta visar att det är betydelsefullt att upprätthålla och vidareutveckla sjuksköterskors yrkeskompetens för att de ska kunna företräda patienter.
Anna Josse Eklund är distriktssköterska och disputerade nyligen inom ämnet omvårdnad vid Institutionen för hälsovetenskaper, Karlstads universitet. Mera information om avhandlingen här.