Samarbete för bättre specialistsjuksköterskeutbildning
2013-01-24Utbildningsreformen som trädde i kraft hösten 2007 innebar en rad nyheter i specialistsjuksköterskeutbildningen. Utbildningen hör numera till den avancerade nivån, det som tidigare kallades D-nivå, med samma höga krav på kvalitet och akademisk nivå under både teoretisk och verksamhetsförlagd utbildning.
När den nya utbildningsreformen infördes startades ett didaktiskt aktionsforskningsprojekt med medverkan från fem Svenska lärosäten, bland andra Karlstads universitet. I detta sammanhang har Lena German Millberg, universitetsadjunkt i omvårdnad och programledare för specialistsjuksköterskeprogrammen vid Karlstads universitet, skrivit en licentiatuppsats.
I sin licentiatuppstas studerar Lena German Millberg konsekvenser av ökad akademisering och akademiskt lärande inom Svensk specialistsjuksköterskeutbildning efter genomförande av ny utbildningsreform enligt Bologna.
Meningsfullt akademiskt lärande
Hon har i sin forskningen följt implementeringen av utbildningsreformen vid de fem lärosätena i ett aktionsforskningsprojektet samt tagit del av nyutexaminerade specialistsjuksköterskors erfarenheter.
- I studien framkommer hur viktigt det är med samverkan mellan vårdverksamhet och lärosäte för att skapa meningsfullt akademiskt lärande för studenterna men också i deras kommande yrkeskarriär som specialistsjuksköterska, säger Lena German Millberg. För att skapa förutsättningarna för ett meningsfullt akademiskt lärande måste lärare vid lärosäten bli tydligare och få en bättre samsyn vad gäller visioner, riktlinjer och principer för avancerad utbildningsnivå. Från de nyutexaminerade specialistsjuksköterskorna framkommer att de är stolta över sin akademiska kompetens men lite oförstående varför den inte visas mer uppskattning av chefer eller kollegor.
Gemensamma arenor behövs
Studierna visar på spänningsförhållanden som hindrar eller främjar meningsfullt akademiskt lärande. Spänningsfälten uppstår utifrån hur akademiska lärandemål, yrkesrelaterade lärandemål, vårdutveckling och forskning kan förstås och bidra till professionsutveckling och evidensbaserad vård. Det är därmed viktigt att skapa gemensamma arenor för samverkan och dialog mellan lärosäten och hälso- och sjukvården där meningsfullt akademiskt lärande kan bli en naturlig del i specialistsjuksköterskans kompetens. Delat engagemang behövs också för att generera gemensamma utvecklings- och forskningsprojekt där studenter kan medverka och genomföra sina examensarbeten. Detta för att skapa möjlighet till meningsfullt akademiskt lärande genom praxisnära examensarbeten som kommer hälso- och sjukvården till nytta.

