Så ska antalet cykelolyckor minska
2013-06-10Att cykla är hälsosamt och miljövänligt, men tyvärr också ganska farligt. I ett nytt projekt har cykelolyckor i Karlstads kommun kartlagts. Med hjälp av den insamlade datan hoppas forskarna kunna minska de cykelrelaterade skadorna i samhället.
Genom att studera och sammanställa uppgifter om olyckor som hänt finns möjlighet att hitta utsatta grupper, typiska olycksmönster eller farliga platser. Cykelskador inträffar oftare under sommarhalvåret, mellan klockan 14.00 och 21.00 samt på fredagar. Män är något mer representerade i hela skadebilden och åldrarna 10-14 och 40-65 är överrepresenterade. Trots lagliga krav var det en stor andel av 10-14-åringarna som inte bar hjälm vid skadetillfället; flickor 60 procent och pojkar 45 procent.
Vissa platser särskilt olycksdrabbade
Geografiskt följer cykelolyckorna i Karlstads kommun befolkningstätheten i stora drag, men vissa platser och sträckor framstår som särskilt olycksdrabbade. Bland annat syns anhopningar av olyckshändelser kring ett antal broar och tunnlar och på dessa platser behöver djupare olycksanalyser genomföras. Rapporten ger också exempel på hur statistiken kan användas för att utvärdera gjorda trafiksäkerhetsförbättringar.
Möjligheter att minska cykelolyckor i samhället
Rapporten är tänkt att inspirera till en diskussion om risker och möjliga förbättringsåtgärder för cyklister i Karlstads kommun. Arbetet ingår i ett kombinerat forsknings- och utvecklingsprojekt vid Karlstads universitet för ett förbättrat cykelsäkerhetsarbete. Projektet finansieras av Länsförsäkringar med stöd även från Karlstads kommun och Landstinget i Värmland.
Rapporten är skriven av Finn Nilson, universitetsadjunkt i riskhantering vid Karlstads universitet, Kaj Sundström, Landstinget i Värmland och Ragnar Andersson, professor i riskhantering vid Karlstads universitet, och är en del av ett större projekt kring cykelskadade i Karlstads kommun.