Ny docent i biologididaktik
2013-11-01Niklas Gericke har befordrats till docent i biologididaktik vid Karlstads universitet. Hans forskning inom området lärande och undervisning i biologi och naturvetenskap handlar bland annat om undervisning för hållbar utveckling.
Niklas Gericke är ämnesdidaktisk forskare och nyutnämnd docent i biologididaktik.
- Mitt forskningsområde berör således undervisning och lärande i biologi och naturvetenskap. De ämnesområden jag fokuserat på är lärande och undervisning i genetik och hållbar utveckling, säger Niklas Gericke. Jag har bedrivit läroboksforskning samt forskat om lärares och elevers begreppsbildning. Användandet av modeller samt språkkommunikation i klassrummet är andra forskningsområden. Min forskning har visat att där det finns en variation i begreppsutvecklingen vetenskapshistoriskt återfinns många inlärningsproblem hos elever, säger Niklas Gericke. En viktig slutsats från min forskning är därmed att det är viktigt att ta upp naturvetenskapens karaktär, det vill säga ämnets struktur och uppbyggnad, i undervisningen av centrala begrepp.
Forskning om undervisning för hållbar utveckling
Niklas Gericke leder för närvarande ett projekt, finansierat av Vetenskapsrådet. I projektet studeras skolors framgångsfaktorer för undervisning för hållbar utveckling. I en del av projektet undersöks vilken effekt det senaste årtiondets implementering av undervisning för hållbar utveckling i certifierade skolor haft för elevers förståelse, attityder och beteende. I en andra del studeras hur dessa skolor arbetar organisatoriskt.
Niklas Gericke är invald lärarrepresentant i lärarutbildningsnämnden, samt ordförande i centrumbildningen SMEER (Science Mathematics, Engineering Education Research). Han har även deltagit i utvecklandet av ämneslärarutbildningen i biologi och naturkunskap samt den internationella mastersutbildningen TEMP för Afghanska lärarutbildare.

